Mari Vasaasen (Hyper), Kristian Schøning-Kristiansen (Hyper), Eli Marie Stavlund (Av-og-til), Ane Lynau (Hyper), Kristina Schaathun-Våreid (Hyper) og Christine Brown Vollan (Av-og-til).

Vil endre alkoholvanene til foreldre med ny kampanje 

Det å snakke om alkoholvaner er vanskelig. Årets kampanje tar brodden av det ubehagelige, og er en fin icebreaker til å starte samtalen om den vanskelige tematikken.

Publisert

Sommerferien er rett rundt hjørnet, og da blir det fort mye eeehhh.

– Når det er sommer og ferietid, vet vi at alkoholkonsumet blant foreldre og besteforeldre øker, også̊ når barna er til stede, sier Christine Brown Vollan, kommunikasjonsrådgiver i Av-og-til, i en pressemelding.

Årets kampanje setter derfor lys på barnets perspektiv, for hadde vi visst hvordan vårt eget barn opplever oss når vi drikker så vi forandrer oss, ville vi trolig ikke gjort det. 

Se reklamefilmen lenger ned i saken. 

Bruker humor

Barn klarer ikke å sette ord på hva som føles utrygt når situasjonen oppstår der mor eller far blir litt annerledes. Og det gjelder ikke bare barna, men også̊ oss voksne.

For hva sier du til venninnen din som drikker litt for mye når barna er til stede? Hvordan snakker du til partneren din om sommerens drikkevaner? Hva sier du til søte bestemor som velger å drikke når barnebarna er på besøk? Noen situasjoner er vanskelig å sette ord på, og det vil Av-og-til gjøre noe med.

– Det å snakke om alkoholvaner er vanskelig, spesielt i nære relasjoner. Årets kampanje tar brodden av det ubehagelige, og er en fin icebreaker til å starte samtalen om den vanskelige tematikken, sier Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef i Av-og-til.

Kreatørene Ane Lynau og Kristina Schaathun-Våreid er enige, og sier:

– Ved bruk av humor skaper vi en uventet, men velkommen pause, akkurat der vi kjenner ubehaget mest. Vi har jobbet mye med balansen for å få̊ fram sommerfesten vi alle skulle ønske vi var på, har vært på og kommer til å delta på i sommer. For dette skal være en påminnelse, situasjonen skal være gjenkjennbar, og budskapet skal treffe oss alle.

Peder Kjøs med på laget

Rådgiver Kristian Schøning-Kristiansen forteller videre:

– Vi har alle vært i situasjoner hvor vi tenker 'dette gjelder ikke meg', men sannheten er at mange av oss kan undervurdere hvor mye vi faktisk drikker foran barna. Det krever mot å bryte denne barrieren og erkjenne at vi kan forbedre oss. Årets kampanje fra Av-og-til er et viktig steg i å åpne opp samtalen rundt dette vanskelige temaet, og hjelper oss å bli mer bevisste på våre egne vaner.

Av-og-til er veldig fornøyde med å ha Peder Kjøs med på laget. 

– Han kan hjelpe til med å bryte ned tabuet og erstatte «eeehhh» med faktiske ord – uten å ødelegge den gode stemningen. Han har en folkelig tone som er veldig forenelig med vår, sier Stavlund og avslutter:

– For andre år på rad fortsetter vi det gode samarbeidet med Hyper med kommunikasjon rundt barn og unge. De har levert nok en sterk kampanje som på en ny måte løfter fram kunnskapen og belyser den viktige tematikken på en gjenkjennbar, men uventet måte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS