– Det er utfordrende om publikum ikke opplever det som all right å sitte og se reklamen
Sjefen for Capa Kinoreklame innrømmer de har utfordringer med folk som kommer seint for å slippe reklamen. Men de jobber med tiltak for å få fulle saler.
(Cannes): – Kinoreklame står det veldig bra til med. Kinobesøket har vært litt dårlig de siste par månedene. Det er vel for det har vært et fantastisk vær i Norge, nesten over hele landet og når du får en vår med fem-seks uker med fantastisk vær, da går ikke folk inn. Og så har det vært litt tynt innhold.
Det sier Jan Tore Kristiansen, CEO i Capa kinoreklame til KOM24.
Vi møter han i festivalpalasset hvor han har løpt rundt den siste uken for å få med seg både faglige ting på programmet og gjennomført møter i den internasjonale kinoreklameorganisasjonen SAWA, hvor han også sitter i styret.
– Overlegen alle andre på oppmerksomhet
Tall fra Mediebyråforeningen viser at kinoreklame vokste med 14,4 prosent i Norge i 2023 og ligger nå rett over hva tallene var for 2018/2019.
Veksten har fortsatt inn i 2024 og til nå i år er veksten på 12,3 prosent, sammenlignet med fjoråret.
Så selv om det har vært en klønete periode, som Kristiansen sier, der kinobesøket går ned, vokser kinoreklame i Norge.
Besøkstallene svinger mer enn de gjorde før, der toppene blir høyere og bunnene lavere.
Nå ligger vi omtrent på ti til 20 prosent mindre besøkende enn før pandemien.
Kristiansen mener det handler om både at innholdet ikke er godt nok og folk har vendt seg til å gjøre andre ting
– Når grupper har vendt seg til å gjøre andre ting, så tar det tid å få dem tilbake igjen. Så er det fryktelig mye annet å velge i også og folk kommer for de store begivenhetene. Så må vi være flinkere som bransje å pitche inn de gode filmene man bør se, sier han.
I tillegg er det konkurranse fra strømming, men den frykter han ikke og sier at tall tyder på at de som strømmer mye også går på kino.
– Men konkurransen er der og besøket går ned. Hvorfor skal annonsørene bruke tid på kinoreklame da?
– Det er jo et godt spørsmål og jeg tror hovedargumentet for det er hele diskusjonen i bransjen om attention. For oppmerksomheten på kino er jo overlegen alle andre medier, så vi leverer et kjerneprodukt som er sterkt. Det er det aller viktigste, vi leverer varene til de som bruker kinoreklame, sier han.
Samtidig legger han ikke skjul på at de klarer ikke å bygge den store dekningen alene.
– Så det å kombinere oss med radio eller TV, de store dekningskanalene, gir et bedre effekt enn å bare bruke en kanal. Så for oss lever vi godt med å ha to prosent av markedet, det betyr at vi kan ha to-ti prosent av en kampanje, det er bra for oss og annonsørene også. vi sikter ikke mot mer enn det som er kjernejobben vår, sier han.
– Kinoreklame del av opplevelsen
– Men opplever dere det som vanskeligere å få annonsører til å bruke dere nå enn før?
– Nei, egentlig ikke. Så lenge vi er aktivt ute i markedet og forteller den gode historien så opplever vi at folk der ute, både mediebyråer og direktekunder er klar over styrkene til kino og er interessert i å benytte seg av de, mener han.
Kristiansen sier at de opplever en ganske solid etterspørselsøkning fra mediesiden.
– På kort sikt har vi større problemer på leveransen enn på salgssiden, sier han.
Han sier at så lenge kinoene overlever, så overlever også kinoreklamen.
Men samtidig er det et faktum at om du går på kino kommer mange seint med vilje, for man vet det er mye reklame før filmen begynner. På det meste kan det være 20 minutter med reklame.
– Det er utfordrende om publikum ikke opplever det som all right å sitte og se reklamen. Men heldigvis sier de aller fleste at reklamen er en del av opplevelsen, hevder han.
Han sier det er særlig i storbyene de opplever at det ikke er full sal når det begynner.
Young Lions
– Så det er klart vi diskuterer jo om det er muligheter for å få enda flere enda tidligere inn. Men det er jo også regulert i prismekanismene våre, så det tas hensyn til det. Men det er klart at drømmen er full sal 20 minutter før, sier han.
En ting de merker økt interesse for er det å kombinere kinoreklame med happenings og eventer.
– Drømmen er full sal 20 minutter før filmen begynner.
I tillegg til å fokusere på kinoreklame er det og Capa som arrangerer Young Lions-konkurransene i Norge.
I år sender de seks kreatørpar til Cannes.
Det er primært to grunner for dem å gjøre det.
Det ene er at de blir et større navn ute i bransjen og får møtte unge folk som vil konkurrere og få en karriere i bransjen.
– Det å ha en kontakt med dem føler vi er viktig, for det er morgendagens beslutningstakere. Så det er en måte for oss å bli kjent med dem på, sier han.
Men de vil og være en bidragsyter inn mot den kreative bransjen i Norge.
– Vi er jo interessert i at det skapes godt innhold. Det trenger vi på kino, og andre steder. Det er ikke noe å legge skjul på at det er en businessdel vi trenger å ta vare på, sier han.