TRY vinner januar med IKEA – WAL tar februar med Altibox.

TRY og WAL vinner årets to første Sølvfisker:  Stemningsfullt og gjenkjennelig 

TRY og WAL har sikret seg årets to første Sølvfisk-priser – for henholdsvis IKEA og Altibox.

Publisert

Sølvfisken for januar går til TRY for filmen «Sov godt når du kan» for IKEA. 

I februar er det WAL som stikker av med seieren, med filmen «Bestemor» for Altibox.

1 av 3 sover dårlig i en IKEA-seng

IKEA har alt du trenger for en god natts søvn, men i kampanjen viser de hvordan det ikke nødvendigvis betyr at du sover godt.

Med kampanjen «1 av 3 sover dårlig i en IKEA-seng» tar IKEA et ærlig og utradisjonelt grep. Den 60 sekunder lange lanseringsfilmen viser alt fra babyer med kolikk og snorkende partnere, til fulle blærer og krangler med kjæresten – alt som kan komme i veien for nattesøvnen.

Juryens begrunnelse: 

«Månedens vinner bryter med dagens reklameflom ved å omfavne en nattlig atmosfære; der få, målrettede lyskilder og dype skygger leder oss inn i en stemningsfull fortelling. Denne bevisste bruken av mørke skaper et særegent visuelt uttrykk og lar oss fordype oss i hver eneste lille, finurlige detalj.

Det er også kløktig at filmen innledes med en statistikk som tilsynelatende snakke ned sin egen merkevare. Likevel klarer den raskt å snu dette grepet, samtidig som håndverk og historiefortelling smelter sammen på en elegant måte: små, gjenkjennelige øyeblikk vekker både nysgjerrighet og gjenklang hos juryen.

Sølvfisken for januar går til TRY for IKEA – 1 av 3 sover dårlig i en IKEA-seng.»

Bak filmen står kreatørene Caroline Riis og Eirik Sørensen, med Trond Sandø og Marte Heiersted som konsulent og prosjektleder. Filmen er produsert av Bacon, med Jakob Marky som regissør.

Skikkelig stabilt nett, dessverre

Altibox og WAL stikker av med Sølvfisken for februar med filmen «Bestemor» – en del av det nye kommunikasjonskonseptet der bredbåndsleverandøren posisjonerer seg som Norges mest stabile.

I kampanjen møter vi familiens uoffisielle IT-ansvarlige – de som tidligere fikk heder og ære for å fikse nettet, men som nå mister oppmerksomheten fordi alt bare … fungerer.

Juryens begrunnelse: 

«Til alle dere som håpet på en sølvfisk i februar, vil vi bare si – beklager. Den går nemlig til Altibox.

En stor favoritt blant jurymedlemmene. Premisset er enkelt, men vi tror store deler av den yngre befolkningen kjenner seg godt igjen i æren og godene som følger jobben som familiens it-ansvarlig. Filmen er full av artige detaljer og en god casting som gjør at man kan se den flere ganger uten å bli lei.

Sølvfisken for februar går til WAL for Altibox – Bestemor.»

Filmen «Bestemor» er én av flere i kampanjen, som vises på TV, kino og digitale flater. Regien er ved Morten Borgestad, og produksjonen er gjort av Pravda.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS