Den nye Sølvfisken-juryen er klar!

Ny Sølvfisken-jury klar: – En av de gjeveste prisene i bransjen

TV 2 har satt sammen årets Sølvfisken-jury, med Håkon Fretheim fra Per Høj i spissen. Sammen skal de kåre årets beste reklamefilmer – og jurylederen gleder seg til å dykke ned i kreativiteten.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror det blir veldig gøy å lede årets jury. Aller mest gleder jeg meg til å diskutere reklamefilm med veldig flinke og hyggelig folk med ulike perspektiver på faget, sier Håkon Fretheim i en pressemelding. 

Håkon Fretheim leder årets Sølvfisken-jury. Han har jobbet i Per Høj (tidl. Saatchi & Saatchi) siden 2011, ble byråleder i 2018, og har vært med å vinne gull i blant annet Gullblyanten, Gulltaggen og Eurobest.

Han er byråleder og strategisk rådgiver i Per Høj, som jevnlig har vunnet sølvfisker med filmer for Smash! og Storebrand de siste årene. 

– Sølvfisken/Gullfisken er en institusjon i bransjen, og et norsk fenomen vi vet mange i bransjen misunner oss i våre naboland. Ekstra gledelig er det derfor å se at seertallene doblet seg nå i januar, etter noen år med nedgang. Konkurransen lever i beste velgående, og det tydelig på både annonsører og byråer at det fortsatt er noe spesielt å få fisk fra TV 2.

Med seg i juryen får han Anders Arnoldsen Holm fra POL, Thea Helmen Groth fra Orkla, Pia Ølstad fra NordDDB, Sondre Røe fra Tangrystan, Hanne Kjærnes fra Farmasiet og Eirik Nereng fra Tripletex.

Holm har jobbet med reklame i 16 år, de siste syv som kreatør og partner i POL. Han har vunnet en rekke priser, både nasjonalt og internasjonalt, men mangler fortsatt en Gullfisk.

– Gullfisken er fortsatt en av de gjeveste prisene i bransjen – og med god grunn. Den feirer de beste reklamefilmene, og selv om film i dag ofte bare er én del av en større kampanje, er det her man virkelig ser ideens kjerne, sier Holm.

Groth jobber i dag som mediesjef for Orkla i Norge.

– Orkla har over lang tid sett verdien av emosjonell merkevarebyggende reklame i flater med høy aktiv oppmerksomhet og jeg ser frem til å diskutere reklamefilmer med mange kloke hoder, sier Groth. 

Ølstad har vært kreatør i reklamebransjen i over ti år, og jobber nå som kreativ leder i Nord DDB. Hun har hentet priser både nasjonalt og internasjonalt, og har sittet i det meste av norske reklamejuryer - blant annet som juryleder i gullblyanten og Gulltaggen.

– Jeg har vokst opp med gullfisken på TV, og det er ikke en overdrivelse å si at det var et høydepunkt for meg hvert eneste år, sier Ølstad. 

Røe er en prisvinnende regissør representert av Tangrystan. Han har også jobbet fem år som kreatør i ANTI.

Kjrænes har jobbet med kommunikasjon, markedsføring og merkevarebygging både i byrå og på kundesiden, og er nå markedsdirektør i Norges største nettapotek Farmasiet.

Nereng har jobbet med markedsføring i ca. 14 år - fem år med influensere, fire år innen netthandel og nå fem år med B2B i Tripletex.

– Nå slipper samboeren min (for en periode) monologene mine om reklamene som ruller over TV-en vår. Gleder meg veldig til å diskutere med en gjeng så dyktige folk, det tror jeg blir både moro og lærerikt, sier Nereng. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS