Beskrivelsen antyder at TikTok planlegger å tilby kjøpere gratis retur av produkter.

Nå går TikTok etter Amazon

En rekke stillingsannonser på LinkedIn avslører at selskapet jobber med å opprette lager og logistikksenter rundt i verden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TikTok planlegger å gå Amazon i næringen. En rekke stillingsannonser på LinkedIn avslører at selskapet jobber med å opprette lager og logistikksenter rundt i verden. Selskapet innrømmer at det er en del av en satsing på netthandel, og at satsingen er global.

Gratis retur

Det var Axios som avslørte at TikTok søker etter ansatte til et logistikksenter i Seattle, hvor Amazon har sitt hovedkontor. I et titalls annonser lyser de ut ulike stillinger innen ledelse og utvikling av senteret.

I annonsene beskriver TikTok senteret som et globalt team som skal tilby selgere på TikTok Shop hjelp med logistikktjenester, som lager, leveranse og retur.

Beskrivelsen antyder at TikTok planlegger å tilby kjøpere gratis retur av produkter.

En av stillingene skal ha ansvar for å bygge opp et logistikksenter fra bunnen av, mens en annen skal ha ansvar for å utvikle et globalt nettverk av logistikksentere. Det tyder på en relativt stor satsing som involverer flere land.

TikTok begynte for alvor å satse på netthandel i 2020, da de inngikk et samarbeid med Shopify. De har introdusert en egen TikTok Shop-fane i Thailand, Malaysia, Vietnam, Singapore, Filippinene og Indonesia, hvor nettbutikker kan laste opp produktene sine.

Dårlige erfaringer

De har også eksperimentert med Live-shopping funksjon i Storbritannia. Planen var å utvide testen til Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og USA, men dårlige erfaringer i Storbritannia gjorde at prosjektet ble stoppet. Problemet skal ha vært at salget gikk tregt, og at det derfor var vanskelig å få influencere med på prosjektet. Nå gjør de et nytt forsøk i USA, denne gangen i samarbeid med det Los Angeles-baserte selskapet TalkShopLive.

Ved å tilby logistikktjenester i tillegg til å være en ren netthandelsplattform, går TikTok rett inn i Amazons kjernemarked. Den amerikanske giganten har bygget mye av sin suksess på å gjøre netthandel så enkelt som mulig for både kjøper og selger. Nå risikerer de altså skarp konkurranse fra TikTok.

En talsperson for TikTok uttalte til Axios at de i første omgang vil fokusere på de områdene hvor de allerede har netthandelsløsninger. Det skal inkludere USA, Canada, Storbritannia og Sørøst-Asia.

Powered by Labrador CMS