Marius Myklebust (key account manager i Amedia Sag og Marked) og Miriam Eidesen (key account manager i Clear Channel)

Veivalg 2:

– Fort gjort å henge seg opp i sitt eget syn på bransjen

Kommunikasjons- og markedsføringsfolk fra flere ulike selskaper deltok på kurs sammen, og skal nå opp til eksamen.

Publisert

(Vika Atrium, Oslo): Tirsdag var siste undervisningsdag for kurset Veivalg 2, som arrangeres av Mediebyråforeningen og Kreativt Forum.

Opplegget er for folk som jobber for en merkevare, i et byrå eller i et mediehus, og som har noen års erfaring med kommunikasjon og markedsføring.

Totalt var det omtrent 25 deltakere, og tema for dagen var effekt. Marius Myklebust og Miriam Eidesen synes de har fått mye ut av å delta på kurset.

Inge Kjeilen i aksjon foran kursdeltakerne.

– Det viktigste jeg tar med meg er helheten. Jeg har fått mer kunnskap om hva som er en god markedsstrategi, og alle de ulike prosessene som er med, sier Myklebust.

Til daglig jobber han som key account manager i Amedia Salg og Marked. Eidesen har samme tittel i Clear Channel.

– Jeg jobbet tidligere i mediebyrå, og det er fort gjort å henge seg opp i sitt eget syn på bransjen. Derfor er det nyttig med ulike synspunkter, og jeg synes spesielt det er fint å høre om ulike caser fra merkevarer som har oppnådd gode resultater, sier hun.

De har hatt gruppeoppgaver underveis, der de har blitt plassert sammen med mennesker fra andre deler av bransjen enn dem selv. 

Det hele avsluttes med en skriftlig og muntlig eksamen, hvor kursdeltakerne må utvikle markedsstrategi for en av merkevarene til Askeladden&Co, hvor Askeladden&Co ved Tim Nilo og Thea Gundersen bidrar med caseoppgave.

– Det å få innsikt i alle de ulike variablene og delene som man vanligvis ikke er en del av, har vært veldig nyttig, sier Myklebust.

– Mange misforståelser

Inge Kjeilen jobber som director data science i Dentsu, og var blant dem som holdt en seanse for deltakerne på tirsdag.

– Det som var viktigst for meg i dag var å lære bransjen litt opp i hvordan man bør tenke rundt effektmåling. Der er det mange misforståelser. Mange tenker at det internasjonale plattformer rapporterer som salgstall er det man bør bruke og basere avgjørelsene sine på. Men slik er det absolutt ikke, sier Kjeilen.

Inge Kjeilen jobber i Dentsu, og holdt foredrag om effekt på Veivalg.

Han har tro på folkene som var til stede for å høre på det han hadde å si.

– Det er alltid en liten frykt for at man kommer med selvfølgeligheter når man snakker til folk som jobber i bransjen selv. Men jeg tror jeg tilførte mye nytt i dag. De hadde også mange gode spørsmål, og det er en smart gjeng.

I tillegg til effekt har også innsikt og utvikling vært egne tema i kursopplegget. Kjeilen mener det er svært viktig å jobbe godt med effektmåling.

– Spør du annonsørene, som ANFO gjør hvert år, sier de at effektmåling er noe av det viktigste de prioriterer. Men det er en vanskelig nøtt å knekke. Nå må mange annonsører omprioritere budsjettet sitt, og da står effekt fortsatt høyt oppe. Skal du kutte i markedsføringsbudsjettet ditt, må du vite hvor du skal kutte. Det gjør du ikke hvis du bare putter en finger i været, sier Kjeilen.

Tøffe tider

Veivalg avholdes to ganger i året. Leder i Mediebyråforeningen, Camilla Gåre, var svært fornøyd med årets utgaver.

– Vi er veldig fornøyde med årets gjennomføring og kvaliteten på det faglige programmet. Vår fagansvarlig Ben Christensen har satt sammen et bredt og spennende innhold med mange dyktige foredragsholdere og fagfolk, sier Gåre.

Camilla Gåre og Ben Christensen var begge tilfreds med gjennomføringen av kurset.

Hun legger til at kursene tilpasses kontinuerlig til den medie- og markedssituasjonen bransjen står i, og skal gi deltakerne gode verktøy og kompetanse til sitt daglige arbeid og for de veivalg de skal ta. 

– I tillegg gir kurset en mulighet til å bygge nettverk på tvers, som er veldig verdifullt i den bransjen vi er i. Det er gledelig at bedriftene prioriterer å investere i kompetansepåfyll for sine ansatte, og at de ser viktigheten og verdien av denne typen sertifiseringer, sier Gåre.

Fagansvarlig i Kreativt Forum, André Ishak, synes det er fint å se at flere deltar, til tross for tøffe tider.

– Kompetanseheving lønner seg alltid i lengden. Miksen av kursdeltakere fra ulike grener av kommunikasjonsbransjen bidrar til gode diskusjoner med hver sine perspektiver. Vi skulle gjerne sett fler representanter fra kundesiden.

Ben Christensen, som er Managing Partner i Differ Pragma og faglig ansvarlig for kurset, sier at det er givende å bidra til å sikre at flere jobber strukturert og riktig med utvikling av markedsstrategier.

– Det være seg definisjon av ambisjonen man skal løse, innhenting og systematisering av innsikt, hjelp til å stille riktig diagnose, til utvikling av selve strategien og løsningene, og ikke minst effektmåling, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS