Camilla Gåre forteller om den første tiden som leder i Mediebyråforeningen.

Camilla Gåre om de første månedene som leder: – Har vært en bratt læringskurve

Camilla Gåre tok over som leder i Mediebyråforeningen i sommer. Det første halvåret har bydd på flere overraskelser.

Publisert

I august la Camilla Gåre 17 og et halvt år i Egmont bak seg for å bli daglig leder i Mediebyråforeningen.

Hun summerer opp de første månedene som spennende og utfordrende.

– Det har vært en veldig bratt læringskurve. Men samtidig har jeg jobbet i forening tidligere, og jeg har lang erfaring fra mediebransjen. Og selv om mye er forskjellig, er det også mange oppgaver og problemstillinger som er kjente, sier Gåre til KOM24. 

En viktigere rolle

Mediebyråene har vært gjennom et tøft år. Nedskjæringer og tøffe økonomiske tider har preget flere aktører.

Gåre mener den vanskelige situasjonen har tydeliggjort behovet for en sterk og samlende medlemsorganisasjon.

– Når det er så utfordrende som det har vært i år, blir foreningene også viktigere. Så jobben vi har gjort, føles veldig meningsfylt. Bare i løpet av disse månedene har flere viktige problemstillinger blitt løftet opp.

Mediebyråforeningen har elleve medlemsbyråer. Disse konkurrerer om oppdrag hver eneste dag, men når markedet svikter er det også viktig at de finner sammen.

– Jeg synes byråene er flinke til å stå sammen. Det ser vi for eksempel i debatten om pitching, sier Gåre.

I oktober ble det satt i gang et samarbeid mellom Mediebyråforeningen, ANFO og Kreativt Forum for å bedre prosessene rundt byråkonkurranser.

– Det ble kanskje ikke sett på som så prekært å ta tak i ved tidligere år. Men nå har man har kommet sammen og funnet ut at vi trenger noen tydeligere anbefalinger i pitch-prosesser. Det ønsket har også mediebyråene.

– Dypt imponert

I løpet av høsten har Gåre jobbet aktivt for å bli bedre kjent med de ulike byråene.

Et viktig mål for 2024 er å få flere medlemmer til foreningen.

– Jeg er virkelig dypt imponert over byråene og hvor gode de er på både innsikt, analyse og strategisk rådgivning. Den kompetansen er svært viktig med de endringene som foregår nå.

Hun opplever også at de andre foreningene har en sterk samarbeidsvilje, selv om man representerer ulike aktører. Gåre trekker fram pitch-føringene som eksempel. Den prosessen skal de bli ferdig med neste år.

– Jeg tror vi står sterkere sammen, og jeg tror det er viktigere enn noen gang når man tar bransjeglidningene i betraktning.

Året som kommer

Som alle andre håper Mediebyråforeningen på stabilisering av markedet i 2024. 

Gåre trekker fram industry branding, tech, klima og bærekraft som temaer som blir spesielt viktig for dem framover.

– Vi skal være med å bidra til attraktiv, aktuell og bærekraftig bransjeutvikling. Vi kommer også til å jobbe mer for kompetanseheving i bransjen, og vil også fortsette og styrke det gode samarbeidet vi har med alle våre medlemsbyråer, medier, annonsører og andre foreninger.

Powered by Labrador CMS