Etterlyser pitch-føringer som ble varslet i oktober: – Det haster
For to måneder siden varslet Kreativt Forum, ANFO og Mediebyråforeningen at de ville komme med føringer for byråkonkurranser. Dette er status på samarbeidet.
Flere aktører opplever noen anbudskonkurranser, både private og offentlige, som urettferdige og urimelige.
Nå vil Bente Kvam Kristoffersen i Trigger ha fortgang i arbeidet til de tre bransjeorganisasjonene.
– Jeg synes det er veldig viktig med tempo i dette. Det er alltid mange anbud og pitch-konkurranser i omløp, sier Kristoffersen til KOM24.
Følger budene fra KF
Noen dager etter den felles kunngjøringen, kom Kreativt Forum med sine egne fire bud for byråkonkurranser.
Kristoffersen og Trigger er blant flere som har satt pris på dette.
– Vi har lagt merke til at flere av byråene følger de budene, og er flinke til å melde fra når ting ikke er som de skal. Flere viser til denne avtalen, men jeg synes likevel det haster å få føringer fra alle de tre organisasjonene på plass. Vi trenger disse retningslinjene.
42 byråer skrev under på at de ville følge budene fra Kreativt Forum. Det er derimot nærliggende å tro at det som kommer ut av samarbeidet deres med ANFO og Mediebyråforeningen ikke vil se helt likt ut.
– Det aller viktigste er at det blir ryddige forhold og en felles forståelse for hva som kan forventes, både fra byråene og annonsørenes side. Jeg tror dette vil bidra til å rydde opp, sier Kristoffersen.
Trenger tid
På spørsmål om hvorfor føringene ikke er kommet, svarer Jan Morten Drange i ANFO følgende i en e-post:
– Vi har hatt et møte og gått hver til vårt. Det møtet var som jeg har sagt før både hyggelig og konstruktivt. Vi var der enig om å bruke det vi trenger av tid.
– Noen var som du vet kommet litt lenger i denne prosessen enn andre. Det er jo heller ikke slik at noe står og faller på akkurat disse anbefalingene. Vi har jo som vi allerede har sagt både anbefalinger fra før og Byråvalg. De aller fleste prosessene foregår jo som vi også har sagt før, helt uproblematisk.
Drange vil ikke kommentere budene til KF punktvis når de er inne i en slik samarbeidsprosess. Han svarer dette til Kristoffersens kritikk:
– Jeg er enig i at tempo er bra. Vi er mange som er utålmodige. Her er det slik at Mediebyråforeningen trengte mer tid. Da har vi i ANFO og KF respekt for det. Vi i ANFO har vårt grunnlag for videre diskusjon klart.
Camilla Gåre i Mediebyråforeningen skriver at de har tatt debatten på alvor.
– Først vil jeg bare si at det er gledelig å høre at bransjen følger anbudsanbefalinger som har kommet til nå. Vi har startet et grundigere arbeid internt i foreningen, og sammen med våre medlemsbyråer. Det er hensiktsmessig at vi kommer lenger i prosessen internt, før vi ser på noen felles anbefalinger for bransjen, skriver Gåre.
– Bransjen er, og har de siste årene vært, i stadig utvikling og vi ønsker å se på hvordan vi videreutvikler og tilpasser samarbeidsformer. I en så konkurranseutsatt bransje som vår er det enda viktigere enn tidligere å definere bedre anbefalinger for anbudsprosesser. Vi tror alle er tjent med at vi gjør et grundig arbeid, derfor tar arbeidet noe lengre tid enn først estimert, fortsetter hun.
Hun understreker at det er mange gode anbudsprosesser, men at de tror det er hensiktsmessig for alle med økt bevissthet og tydeligere anbefalinger.
– Vi ser fram til videre samarbeid, og har god dialog med både ANFO og KF rundt prosessen om felles anbefalinger, skriver hun.
– Naturlig
Hågen Pettersen er daglig leder i Atyp, som både driver som reklamebyrå og mediebyrå. De er også medlem av både KF og Mediebyråforeningen.
– Alt har sin naturlige forklaring. De startet samarbeidet for to måneder siden, men KF kom med sine bud i mellomtiden, som flere byråer signerte på, sier Pettersen.
Også han opplever at flere vektlegger disse budene.
– Byråer melder tilbake hvis noe ikke er i henhold til disse budene. Da har KF tatt det opp med de det gjelder, enten det er byråer eller annonsører, og fått svar. Vi er i årets travleste sesong, og jeg vet at Mediebyråforeningen jobber internt med dette.
Pettersen avslutter med å si at han har stor tro på at de ulike aktørene klarer å finne en felles plattform de kan enes om.
Han legger også til at han mener problemene i pitch-prosesser ofte er større for mediebyråer enn for reklamebyråer.
– Jeg snakker av erfaring. Og mediebyråer får ofte tildelt enda større oppgaver, uten at de får godtgjørelser.
Opplæring
Håkon Fretheim, byråleder i Per Høj, sier at de ikke har tenkt særlig mye på føringene som skal komme.
– Nå kom budene fra KF for ikke lenge siden, og vi registrerer at mange forholder seg til dem. Det har skjedd en endring, sier Fretheim.
Han håper dette vil spre seg, og bli vanlig praksis i flere sammenhenger.
– Hvis det er noe vi savner, så er det at dette forplanter seg til offentlig pitching. I tillegg tror jeg det er ganske stor avstand mellom hva byråer investerer i pitch, og hva annonsørene tror at byråene investerer. Hvis vi kunne minsket dette gapet med god dialog, tror jeg det enda blir lettere å enes om gode løsninger.
Fretheim legger til at han er spent på hvordan føringene fra de tre organisasjonene sammen vil se ut til slutt.
Markus Ivan Johansson i Brunch sier at de følger budene fra KF, og at de ikke ser på det som noe problem at samarbeidet deres med ANFO og Mediebyråforeningen tar tid.
– Vi jobber etter KF sine prinsipper, og så vil vi følge med på det som kommer etter hvert, sier Johansson.