Teft prøver å finne jobb til ukrainske Anastasiia
– Den helt store responsen har uteblitt foreløpig, og det overrasker i grunnen ikke, sier Ole Janzso.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Anastasiia Matvichuk dro fra hjembyen Kyiv i Ukraina i begynnelsen av mars for å besøke søsteren som er bosatt i Trondheim. Planen var at hun skulle tilbringe en måned i Norge sammen med familien. Men den har endret seg til at hun prøver å finne seg en jobb for å etablere seg i Norge og starte livet på nytt.
Fanget interessen
I Ukraina har Matvichuk jobbet som prosjektleder i et digitalt marketing byrå.
– Vår rådgiver Anna Blom Rian registrerte Anastasiias søknad i et prosjekt, og det fanget med en gang interessen vår. Vi har møtt henne ved et par anledninger, og så at hun krysser av boksene for en digital markedsfører med erfaringsbredde som etter vår mening bør være relevant for arbeidsgivere i bransjen, sier partner og rådgiver i Teft, Ole Janzso til KOM24.
Han forteller at Matvichuk er den første de møter på som er i Norge som en konsekvens av krigen i Ukraina.
– Og det føltes helt naturlig å løfte henne fram for å forberede kommunikasjonsnæringen på at det kanskje vil komme flere flyktninger som har kompetanse som arbeidsmarkedet i Norge trakter etter.
Teft vil forsøke å gjøre det så smidig som mulig for henne å komme seg inn i det norske arbeidslivet.
– Vår oppgave er å hjelpe bedrifter med å finne riktig kompetanse, og her ser vi at Anastasiia har den kompetansen som etterspørres. Vi vil helt sikkert anstrenge oss for andre i samme situasjon, og med samme forutsetninger som henne.
Matvichuk er veldig takknemlig for hjelpen hun får fra Teft.
– Jeg setter så utrolig pris på denne muligheten og den hjelpen jeg får fra Teft, som prøver å finne en jobb til meg i Norge. Jeg har stor tro på at de hjelper meg med å finne drømmejobben, forteller hun til KOM24.
Mangfold er fortsatt en utfordring
Mandag denne uken sendte Teft ut informasjon om Matvichuk til deres kunder. Denne informasjonen ble også delt på LinkedIn.
– Vi har «luftet» henne i et par prosesser, og det vil føre til at hun sannsynligvis kan treffe noen oppdragsgivere etter påske.
Men den helt store responsen har uteblitt foreløpig, noe som ikke overrasker Janzso.
– Selv om mange bedrifter sliter veldig med å finne digitale markedsførere er fortsatt viljen til større mangfold en stor utfordring i bransjen. Det er en terskel for mange selskaper å ansette en medarbeider som ikke snakker norsk, men vi forventer nok at det vil være selskaper som har en tydelig sosial profil eller et internasjonalt/mangfoldig miljø som ser muligheten i Anastasiia og andre kandidater med hennes utgangspunkt.
Han mener mangfoldsperspektivet og mangelen på kvalifisert arbeidskraft burde gjøre at kompetente kandidater får en sjanse til å jobbe med relevante oppgaver i Norge.
– Men som sagt sitter det nok langt inne hos mange å gjøre den investeringen det kan være å ta inn kandidater som ikke snakker norsk. Vi mener at vi alle har en plikt til å bidra med det som er innen rekkevidde, og i denne saken tror vi at man både får en god ansatt, og at man bidrar til å gjøre livet lettere for noen som har fått snudd tilværelsen på hodet.