Leder for media og partner André Thorsen i Atyp og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen med Mediebarometeret etter 11 måneder i 2024.
Leder for media og partner André Thorsen i Atyp og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen med Mediebarometeret etter 11 måneder i 2024.

Så mye har reklame­markedet vokst med i år

November var en slapp måned, men året under ett viser vekst. 

Publisert

En måned før 2024 er over kan Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen vise til en vekst på 2,2 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det betyr en oppgang på 200 millioner kroner målt mot samme periode i fjor.

 Det viser tall fra Mediebarometeret, som kom torsdag. 

Mediebarometeret viser omsetningen av reklame via mediebyråene. Også etter årets 10 første måneder landet veksten på 2,2 prosent.

– Vi ser en pen økning denne høsten. Det er fremdeles positivitet i markedet, selv om november-økningen er minimal. En stabil utvikling, presiserer daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.

Etter 11 måneder i år viser det nye mediebarometeret en omsetning via mediebyråene på 9,0 milliarder kroner mot 8,8 milliarder ved samme tid i fjor. Etter 10 måneder i år var omsetningen på drøye8,1 milliarder kroner. Økningen i år skyldes ikke minst en sterk høst.

Samtidig gjenstår en måned av 2024, og desember i fjor viste en god oppgang. Desember i år har dermed en tøff måned som den skal måle seg mot.

– Det blir en spennende avslutning på året før vi ser 2024 som helhet. I fjor så vi en sterk avslutning på året, og det blir interessant å følge med på hvordan desember påvirker den totale omsetningen i år. Med en positiv utvikling gjennom høsten 2024 sammenlignet med samme periode i fjor, er det grunn til å være optimistisk for en solid avslutning, sier leder for media og partner André Thorsen hos Atyp.

Flere av mediekategoriene som har vist sterkest vekst de siste par årene, fortsetter å vise styrke. Det er en av flere trender.

– Generelt ser vi at mediekategoriene som har hatt vekst hittil i år holder seg godt. Dette indikerer at de kanalene som har hatt høy etterspørsel, fortsetter å levere, sier André Thorsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS