Fra venstre: Lucy Aitken (ordstyrer), Pancho Cassis, Andrés Ordóñez og Noel Bunting på scenen i Cannes.

Cannes Lions:

– Mulig å hente inspirasjon fra tunge økonomiske tider

Topper fra ulike byråer diskuterte framtiden for reklame på den siste dagen av Cannes Lions.

Publisert

(Cannes): På den siste dagen av Cannes Lions var ledere fra byråene David, FCB og Publicis samlet for å snakke om veien for reklame framover, og hva de har lært i løpet av festivalen.

– Humoren i reklamen er tilbake! Det har virket som om den har vært borte en liten stund, men nå er det tilbake for fullt, og det funker. Du må ikke lenger ha et større agenda for å vinne løver. Humor er effektivt og fungerer, sa Noel Bunting fra scenen.

Bunting er CCO i Publicis London. Hun mener også at god humor er noe som er menneskelig, og som det er vanskelig å skape med kunstig intelligens.

– Det er også litt oppløftende. Gen Z hater reklame, men de setter pris på autentisitet. KI klarer ikke å være spesielt morsom enda, og humor er veldig menneskelig, sa Bunting.

Bra bruk av KI

Pancho Cassis er CCO i byrået David. Han sier seg enig i Buntings betrakning, men legger til at han også ser veldig mye bra bruk av KI på konferansen.

– Mange bruker det på en måte som er svært relevant for ideene deres, og de bruker ikke KI bare for å bruke KI.

Andrés Ordóñez, CCO i FCB, la vekt på lagarbeidet som legges ned i byråene.

– Vi trenger hverandre mer enn noen gang. Og vi kan ikke bare snakke om løvene som vinnes, men også om folkene som står bak dem. Det er også noen hjemme som venter på prisen, og de må vi ikke glemme, sa han.

Økonomiske utfordringer

Et stykke ut i seansen fikk panelet spørsmål om de ser et skifte i hva kundene deres spør etter. Her var Cassis tydelig, og Ordóñez sa seg raskt enig.

– De ønsker seg reklame-team som jobber tettere på dem som kunder. De vil ha direkte samtaler med dem om hva merkevaren deres er og kan bli i framtiden. En relasjon, rett og slett. Jeg tror det er en bra utvikling for oss i bransjen også.

I tillegg fikk de spørsmål om den vanskelige økonomiske tiden de befinner seg i. Reklamebyråer i flere land har de siste par årene opplevd en nedgang i inntekter og aktivitet.

Noel Bunting sa at det selvfølgelig er og har vært vanskelig, men at det går an å se det på en litt annen måte.

– På en måte kan et vidåpent spillerom være destruktivt for oss i våre kreative yrker. Rammer og trange budsjetter gir en ny grense som kan utfordre oss på en sunn måte. Det er mulig å bli inspirert av det også, sa hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS