Caroline Riis og Eirik Sørensen har skyhøye ambisjoner for seg selv. Og med fem løver fra Cannes, to av dem i gull, har de kraft bak det de sier.

– Det er ikke før man er verdens beste at jobben er gjort!

Caroline Riis om drømmeoppgaven i jury, ambisjoner og forventninger for framtiden.

Publisert

(Cannes): – Jeg triller terningkast fem på dette året. Det blir ikke seks uten gull-løve i Cannes.

Det sier Caroline Riis i TRY Reklame til KOM24.

Hun har hatt litt av et år. I vinter sørget jobben hun var med på at TRY fikk tidenes første Grand Prix i Cannes, deretter ble det en bronseløve i Cannes Lions, hennes tredje på tre år, og det som kanskje var høydepunktet hennes var å få sitte i print & publishing-juryen på samme festival. 

– Jeg hadde sittet i den juryen hvert år om jeg fikk lov til det. Man lærer utrolig mye og du ser kanskje jobber i et nytt lys, sier hun og forteller at hun elsker å sitte i juryer.

– God reklame er god reklame

– Jeg er jo nørd når det kommer til … det kan du ikke sitere meg på! Jeg er nørd når det gjelder juryer, det har jeg alltid vært, sier hun og ler og forteller at det å sitte i en jury i Cannes er en drøm som går i oppfyllelse. 

– Jeg føler at man blir så mye klokere på alt som har med jobb å gjøre, sier hun.

Men hun har aldri sittet i en så internasjonal jury før og var usikker på om det kom til å bli mye krangling med en jury med folk fra land som Colombia, Vietnam og Nigeria og om synet på reklame var svært forskjellig. Slik ble det absolutt ikke.

– Der ble jeg veldig overrasket. Det er noe universalt med god reklame, god reklame er god reklame uansett, sier hun.

En sliten, men glad Caroline Riis, dagen etter at bronseløven ble feiret første gang.

Riis sier det er en trygghet å ta med seg i det videre arbeidet som kreatør. 

– For man tenker kanskje at skandinavisk reklame er veldig nisje eller at internasjonale juryer ikke forstår norsk reklame på samme måte. Men jeg merket virkelig at det var en samstemthet at om var det en sterk idé, så var den universalt likt. Det var fint å se og jeg ble tryggere på at norsk reklame kan nå langt, bare den er bra nok, sier hun.

Der mange kanskje kan synes at det er kjipt å bruke mange kvelder på å finne hvilke filmer som skulle på shortlist og kutte en liste fra 714 bidrag og ned til 100, var ikke det noe problem for Riis, som allerede har utlevert seg selv som en nørd.

– I stedet for Netflix så jeg på reklamefilmer, sier hun og ler. 

Merker et skifte

De siste årene har det vært en nordmann med i hovedjuryen. Riis sier det er viktig for Norge som reklameland og vår anerkjennelse der ute, selv om 2024 ble et tungt år med bare sju shortlist i Cannes og en løve til nå.

– Jeg er sikker på at Norge kommer til å bounce back. Det står ikke på kreatører eller flinke folk. Det er ikke sånn at vi ikke kan lage god reklame i Norge, men vi har blitt preget av de siste to årene av etterdønninger av korona og hvordan markedet har svingt, sier hun.

– Hvordan opplever du hverdagen som kreatør?

– Det skifter nå. det var tungt en stund med mye pitching og ting du måtte få ut for kunden, raske ting, taktiske ting. Nå merker jeg et skifte, vi er i flere produksjoner nå med flere millioner i budsjett. bare det er nytt, sier hun.

De får og reise på utenlandsopptak igjen.

– Dagen etter vi kommer hjem fra Cannes reiser vi til Sverige på opptak. Jeg føler annonsørene har begynt å se verdien av kreativitet igjen, sier hun og spår at man det neste kommer det til å komme med kreative jobber da annonsørene etterspør profilbyggende jobber og kreatørene klør i fingrene etter å få være kreative igjen.

– Hvor viktig er det for deg å få være kreativ og komme med de ville ideene?

– Det er jo det vi lever for. Man kunne hatt en annen jobb og gjort kunder fornøyd nok og laget hverdagsreklame. men det er ikke derfor jeg er i bransjen. Det er for å bevise for kunder at kreativitet er det som lønner seg og er et sterkere våpen enn salgsannonser og tilbud, sier hun og forteller at hver gang de har fått ut sterke ting har det lønnet seg for kundene. 

Og ambisjonene hennes er skyhøye. Det er ikke nok å konkurrere mot lille Norge.

Gull-løve eller gå tidlig hjem?

– Det er ikke før man er verdens beste at jobben er gjort!

Hennes faste partner er Eirik Sørensen. De har jobbet sammen siden sommeren 2017 og de har tidligere fortalt hvordan de jobber sammen for å bli best.

Sammen har de fem løver fra Cannes, to i gull, en i sølv og to i bronse. 

Hun kaller han den beste kreatøren hun noen gang har jobbet sammen med. 

Det er ikke enkelt å teame opp et kreatørpar, for det handler om både kjemi og ambisjoner. 

– Vil du vinne gull-løve i Cannes eller gå tidlig hjem hver dag?, sier hun.

Både hun og Sørensen er villige til å gå langt for å levere godt nok.

– Vi ser at de beste kreative ideene ikke kommer med første ting du kaster på bordet. Man må gå dypt for å finne det som er bra, det krever noen timer og da må du være villig til å stoppe ved det som ikke er godt nok, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS