Cannes Lions:
Sigurd skal finne seg jobb som kreatør. Nå henter han inspirasjon i Cannes
Han ble nettopp ferdig som student ved Kristiania. Nå skal Sigurd Torrissen ut i et krevende jobbmarked, og håper å få med seg flere verdifulle impulser fra bransjens største festival.
(Cannes): – Jeg er jo «noob», så jeg vet ikke helt hva jeg gjør. Akkurat nå er motivasjonen størst for å få lov til å komme tilbake hit.
Det sier Sigurd Torrissen til KOM24.
Han ble nettopp ferdig med sitt studie i reklame og merkevarekommunikasjon ved Kristiania, og har kommet seg til Cannes Lions gjennom RHA-programmet.
– Vi som ville hit, måtte spille inn en video av oss selv der vi argumenterte for hvorfor vi ville dra. Jeg fikk to minutter på meg, og ble nummer to i fjor. Så jeg prøvde igjen i år, og kom med.
– Cannes, festing og masse å gjøre. Det hørtes jo dritfett ut, sier Torrissen.
Stjerner i bransjen
I løpet av uken får han og de andre kreatør-spirene muligheten til å suge til seg inntrykk, inspirasjon og læring.
Torrissen er den eneste norske som kom med i talentskolen, noe han er tilfreds med.
– Jeg synes det er gøy, fordi det tvinger meg litt ut av komfortsonen. Man må prate med nye folk, og man må fikse ting alene.
De har blant annet fått møte noen tidligere Cannes-vinnere fra Ecuador, i tillegg til at de har gått gjennom flere tidligere jobber fra reklamefolk over hele verden.
– Man kan fort tenke at de er superstjerner i den lille, rare reklameverdenen. Men så er de bare folk som er gode til å gjøre jobben sin, sier Torrissen.
En beskjed fra den svenske reklamemannen Tom Beckman, som jobber i byrået Weber Shandwick, har satt seg.
– Det brukes mange store ord på sesjonene her i Cannes. «Believe in yourself» og «you're the best». Han hadde en litt mer laid back approach. Han sa at man må huske å zoome litt ut og tenke på hvorfor vi er her. Det er en prisutdeling for reklame, og det er egentlig ingen utenfor festivalen som bryr seg. Jeg tror ikke det er så dumt å ha med seg.
Går for fast jobb
Gjennom studiet har han havnet i praksis hos byrået TBWA, der han trives veldig godt.
Og selv om reklamebransjen sliter for tiden, satser Torrissen på å lande en jobb han ønsker seg når sommeren tar slutt.
– Jeg trives veldig godt i TBWA, og vil gjerne fortsette der. Det er et utfordrende jobbmarked, og en usikker verden å gå ut i. Kanskje kan det å ha Cannes på CV-en hjelpe litt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no