Phil Cowdell var engasjert på scenen på Latter i Oslo.

– Musk har erklært krig mot annonsørene

Phil Cowdell hadde flere oppfordringer å komme med på Den store annonsørdagen.

Publisert

(LATTER, OSLO): – Vi annonsører, som bransje, må ta tilbake makten.

Det sa Phil Cowdell, Global Chief Strategy Officer i Channel Factory, på Den store annonsørdagen.

Cowdell innledet sitt foredrag med å snakke om moskéangrepet på New Zealand 2019, der 51 mennesker ble drept av en gjerningsmann som filmet hendelsene og strømmet det direkte på internett.

Denne hendelsen var det som førte til at WFA (World Federation of Advertisers) satte i gang sitt arbeid med GARM, som ble stoppet tidligere i år.

GARM er et frivillig cross industry initiativ med formål om å adressere digital sikkerhet.

Deretter trakk han fram Elon Musks oppkjøp av Twitter (nå kalt X), og hans framgangsmåte i møte med annonsørene.

– Musk har erklært krig mot annonsørene, sa Cowdell.

Han refererte til at flere annonsører har valgt å boikotte plattformen til Musk på grunn av det upassende innholdet som publiseres der. 

Mange vil ikke assosieres med det, men Musk vil ikke innføre strengere retningslinjer på hva som kan publiseres.

– Da kan vi si at vi ikke vil være der. Dette gjelder andre sosiale plattformer også. Vi kan protestere, og gjøre vårt for at dette innholdet ikke legges ut. Det burde jo ikke være der i utgangspunktet.

Men sosiale medier blir stadig en viktigere og viktigere kanal for markedsførere og annonsører.

– Det er ikke så lett, fordi det er der folk er. De aller fleste vi ønsker å nå ut til, er på sosiale medier. Men still krav, og vær tydelig på hva du ikke vil assosieres med.

Til slutt i sitt foredrag snakket Cowdell om ansvarlig journalistikk, og hvorfor annonsørene bør støtte oppunder det.

– Noen tenker at de ikke vil annonsere på en artikkel som handler om en bilkrasj, fordi det ikke ser bra ut. Jeg kan garantere at det ikke er bedre å være synlig på en plattform med falske nyheter og et ubalansert bilde av sannheten, sa Cowdell.

På skjermen viste han et sitat fra Estlands tidligere president, Toomas Hendrik Ilves.

«Fake news is cheap to produce. Genuine journalism is expensive», sto det.

– Vær så snill. Med deres annonsekroner. Støtt ansvarlig og ordentlig journalistikk, avsluttet Cowdell med å si.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS