Analytiker Kristin Øygarden presenterte Opinion sin rykende ferske undersøkelse: UNG 2025.

UNG 2025: Unge bekymret for fremtiden, men søker selvforbedring

Hvilke medievaner har de unge, hvilke trender gjelder nå, hva mener de egentlig, hva skiller dem fra hverandre og hva samles de om og rundt? Her får du svarene fra bransjens viktigste ungdomsundersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

(LATTER, OSLO): Opinion presenterte i dag ferske funn fra undersøkelsen «UNG 2025» under Den Store Annonsørdagen, i regi av ANFO.

Analytiker Kristin Øygarden fra Opinion ga et omfattende innblikk i de unges verdier, medievaner, og deres syn på fremtiden. 

Øygarden trakk fram at de unge i dag er både bekymrede og engasjerte, men også stadig mer bevisste forbrukere som streber etter optimalisering på flere områder av livet. 

En forslitt fremtidstro

Undersøkelsen kartlegger de unges viktigste bekymringer, som i stor grad dreier seg om globale utfordringer som krig, uro og klima, samt personlige forhold som økonomi, helse og forventningspress. 

Øygarden forklarte at unge i snitt bekymrer seg for hele ti ulike forhold, hvor økte priser topper listen med 65 prosent som bekymrer seg svært mye over dette. 

Videre er livsstil, personlig økonomi og fremtiden generelt høyt oppe på bekymringsskalaen. 

– De står overfor mange bekymringer og mye usikkerhet. Det er mye de ikke har svar på ennå, og mye de må finne ut av, sa Øygarden.

Når de unge blir spurt om de tror situasjonen i verden vil bli verre, er svaret tydelig pessimistisk. 

65 prosent tror planetens tilstand vil forverres, mens bare ni prosent ser for seg en bedring. 

Økte priser, spredning av falske nyheter og krig står også på listen over bekymringer der flertallet forventer en negativ utvikling. 

– Det er ikke så mye håp dessverre, spesielt knyttet til de forhold de ikke har kontroll over, forklarte Øygarden. 

Men det finnes også optimisme blant de unge, spesielt i saker hvor de føler de har mer personlig kontroll. For eksempel tror en betydelig andel at egen økonomi og helse kan forbedres. 

To tydelige trender: 

Øygarden pekte på to tydelige trender blant dagens unge. Den ene er en økende bevissthet rundt økonomi og forbruk. 

Nesten 70 prosent bruker nettsider for prissammenligning for å sikre seg det beste kjøpet, noe som vitner om en generasjon som er opptatt av å ta økonomisk ansvar. 

– De unge i dag er både smarte og ansvarsbevisste, forklarte Øygarden.

Den andre trenden handler om helse og livsstil, der mange søker å optimalisere sitt «beste jeg». Her trekker det fram at halvparten av unge kvinner bruker apper for å loggføre menstruasjonssyklusen sin, og nesten like mange registrerer fysisk aktivitet. 

– Det handler ikke bare om å loggføre, men også om å vite når man skal ta det roligere på jobb eller når det passer best å dra på date, utdypet hun.

Øygarden beskrev også fenomenet «Winter Arc», en trend på sosiale medier hvor unge, både gutter og jenter, bruker de kalde månedene å selvutvikling og forbedring, som et eksempel på hvordan optimalisering har blitt en del av hverdagen. 

Unges medievaner

Undersøkelsen viste at de unge tilbringer i gjennomsnitt 6,5 timer daglig på medier. 

På mobilen dominerer sosiale medier, der Snapchat (83 prosent) er den største plattformen, tett fulgt av Instagram (71 prosent), YouTube (66 prosent), TikTok (60 prosent) og Facebook (53 prosent). 

Det som skiller de ulike plattformene er innholdet brukerne søker. 

Humor, mat og livsstil dominerer på alle plattformene, men Øygarden påpekte at Snapchat også brukes mye til nyheter. 

– Når man skal nå de unge, må man huske at de lever i en kaotisk verden med en kontinuerlig strøm av innhold. De trenger hjelp til å ta gode valg, og de trenger positive budskap som gir glede og inspirasjon, avsluttet Øygarden.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS