Orkla ble årets Birøkter under torsdagens ANFO Effekt

ANFO Effekt 2023: Her er vinnerne

Torsdag er det klart for årets utgave av ANFO Effekt. Her får du oversikt over alle prisvinnerne.

Publisert Sist oppdatert

(Edderkoppen Scene, Oslo): Torsdag 14. mars arrangeres ANFO Effekt for tolvte gang. Prisutdelingen har som mål å fremheve fremragende markedskommunikasjon som evner å skape verdier.

Her får du en liste over alle prisene som deles ut i de ulike kategoriene:

SMART Tjeneste

Gull: Morgenstern og dentsu X med FINN for «Bli venn med mandag»

Juryens begrunnelse: 

«Årets gull går til en merkevare som vi alle kjenner godt og har hatt noe med å gjøre en eller annen gang i livet. 

Med veldig godt innsiktsarbeid har de skapt et konsept som treffer så godt, at de gjør det ekstremt vanskelig å stille seg likegyldig til dem. 

De oppnår sine målsetninger og tikker av på alle punktene for et ekstremt godt case hele veien fra innsikt, strategi, uttak og til resultatene.»

Sølv: Nord DDB, Publicis Starcom og Morgenstern med Ice for «5G til det du bruker 5G til»

Bronse: Carat, Amedia og Polaris Media Sør for Sparebanken sør med «Slik fikk Sparebanken Sør 8.300 nye eiere»

Kantars innsiktspris

Vinner: Atyp og Publicis Starcom for Fjordland med «Fra salgsnedgang til millionvekst»

Juryens begrunnelse:

«Vinneren av årets innsiktspris har gjennom klassisk godt innsiktsarbeid klart å snu en negativ trend i en kategori som må kunne sies å ha fått mindre oppmerksomhet de siste årene. Årets vinner har gått grundig til verks for å forstå barrieren mellom produkt og forbruker.»

Vekst

Gull: OMD, Nord DDB, Wergeland Apenes for McDonald's med «Fra 10 år med vekst til 4 år med eksplosiv McVekst»

Juryens begrunnelse:

«Årets gullvinner i kategorien Vekst leverte et bunnsolid case. De viser til fremragende forretningsresultater over tid og er flinke til å isolere effektene av markedsarbeidet. Caset er godt dokumentert med grundig innsikt, og viser god markedsforståelse. Juryen vil spesielt trekke frem satsingen på overordnet merkevarekommunikasjon.»

Sølv: Nord DDB, Publicis Starcom og Morgenstern med Ice for «Fra Null til 800 000 kunder i et marked uten vekst»

Bronse: OMD for Orkla Home and Personal Care med «Fra Null til 800 000 kunder i et marked uten vekst»

Diplom: OMD for Orkla Foods Norge med «Fra tomme glass til fulle mugger - en FUNtastisk veksthistorie»

Diplom: iProspect, Anorak, Mood Communications, Precis Digital og PR-operatørene for Farmasiet med «Farmasiet - Hvordan skape morgendagens apotek»

Young Lions Marketers

Vinnere: Megan Muravez og Karoline Foss med Orkla Confectionary & Snacks.

Juryens begrunnelse:

«Årets Young Lions Marketers besvarelser og presentasjoner bærer preg av et gjennomgående svært høyt nivå, både på idé og presentasjonsteknikk. 

Allikevel, vinnerteamets idé og presentasjonsevner uttrykker en helt egen samstemthet, de spiller hverandre gode og har eksepsjonelt god flyt i presentasjonen. Idéen benyttet i denne besvarelsen mener juryen allerede har styrket teamets egnethet og forberedelse til å kunne konkurrere internasjonalt i Cannes Young Lions Marketer.»

Bærekraft

Gull: Nord DDB, Carat, Microsoft, Minecraft, Mojang og House Agency for Elkjøp med «Urban Miner - Hvordan Elkjøp fikk gamle gadgets til å bli en gullgruve»

Juryens begrunnelse:

«Årets Gullvinner har som forventet levert høy faglig kvalitet, men det som sjarmerte juryen aller mest, var den lekne tilnærmingen til både å fremme et merke, og drive bærekraftige endringer i samfunnet. I et marked hvor bærekraft stadig blir viktigere, har vinneren omskapt spillmekanikk til virkelige handlinger for gjenbruk og bærekraft.»

Sølv: OMD, Nord DDB og Wergeland Apenes for McDonald's med «Gi ungdommen en sjanse»

Bronse: Trigger og Sølvrev for Sparebanken Vest med «Jenter vil mer»

Bauer Medias merkevarepris

Vinner: iProspect, Anorak, Mood Communications, Precis Digital og PR-operatørene for Farmasiet med «Farmasiet - Hvordan skape morgendagens apotek»

Juryens begrunnelse: 

«Bauer Medias merkevarepris deles ut for 5. gang og er en pris vi deler ut i kategorien vekst – som vi mener fortjener en ekstra påskjønnelse.

Alle innleverte case fortjener heder og ære, men vår pris går til en aktør som skiller seg litt ut – og som vi synes har en X-faktor (som vi sa i gamledager).»

SMART Produkt/Handel

Gull: Atyp og Publicis Starcom for Fjordland med «Fra salgsnedgang til millionvekst»

Juryens begrunnelse:

«Årets gullvinner har gjort et ekstraordinært arbeide, som har gitt et ekstraordinært løft i salg- og markedsandeler—og det i en milliardkategori. Med en ny kommunikasjons- og mediestrategi, tilføring av nye merkemarkører og nye kommunikasjonsuttak har de evnet å snu en negativ salgs- og andelsutvikling.»

Sølv: Anorak, iProspect og PR-operatørene for Farmasiet med «Kunsten å få grillsjefen til å smøre seg med solkrem»

Bronse: Publicis Kitchen med Framtiden i våre hender for «Dumpster Deli Dagligvare»

Diplom: WAL, PHD og Elg for Obs BYGG med «Enklere å si JA»

Diplom: EssenceMediacom og Per Høj for Kjell og Company med «Hvordan vi gjennom å Koble på Kjell skapte umiddelbar salgsvekst»

Diplom: Nord DDB, Carat, Microsoft, Minecraft, Mojang og House Agency med Elkjøp for «Urban Miner - Hvordan Elkjøp fikk gamle gadgets til å bli en gullgruve»

Årets birøkter

Vinner: Orkla

Juryens begrunnelse:

«Årets Birøkter går i år til en aktør i bransjen som ofte har «dratt lasset» og ofte ligget et lite hestehode foran mange andre. De har preget våre topplister fra starten, hvilket også deres byråforbindelser har hatt gleden av. I lys av dette er det neppe noen stor overraskelse at utmerkelsen i år går til nettopp denne aktøren. Og kanskje burde det skjedd for flere år siden? 

Aktørens Merkevareskole og interne konkurranser har vært eksempler til etterfølgelse for mange. De har over tid «lært opp» og utdannet et betydelig antall unge markedsførere. Og de har løpende utfordret byråbransjen.»

B2B

Gull: OMD og Anorak for Gjensidige med «Halvnaken i badstue, eller heldekkende bedriftsforsikring fra Gjensidige?»

Juryens begrunnelse:

«Årets vinner i B2B-kategorien har de siste årene møtt tøff konkurranse i SMB-markedet hvor nesten ingen er i byttemodus, og kun 5% av kundene flytter på seg i løpet av året. 

Vinneren har gjort et grundig innledende innsiktsarbeid og satt seg tydelige mål for hva kampanjen skal oppnå. Ved hjelp av sofistikert bruk av data og tilpassede budskap, lykkes årets vinner å fange mer oppmerksomhet, øke preferansen og markedsandelene.»

Sølv: NORD DDB, Publicis Starcom og Elg med Ice for «5G til det du bruker 5G til»

Bronse: Per Høj og Carat med Storebrand for «Storebrand - B2B-reklame handler om folk, det også»

Diplom: TRY med Innovasjon Norge for «Sammen tenker vi større»

Ny

Gull: Publicis Starcom og TRY med Mondelēz International/Freia for «Freia - på brødskiva?»

Juryens begrunnelse:

«Gullcaset i kategorien tildeles et case som er ryddig, oversiktlig og godt dokumentert. Caset viser hva man kan få til når man gjennom innsikt og innovasjon finner nye bruksområder for kjerneproduktet i bedriftens virksomhet. Nyvinningen i markedet kapitaliserer tydelig på modermerkets sterke posisjon og styrke.»

Sølv: TRY Reklame, TRY Film og Einar Film med DNB for «DNB Ung, ung-milliarden»

Bronse: Carat, Amedia og Polaris Media Sør for Sparebanken Sør med «Slik fikk Sparebanken Sør 8.300 nye eiere»

Diplom: Trigger, POL og Publicis Starcom med Diplom-Is for «Lansering av Sitting Original»

Diplom: WAL og PHD med Dr. Oetker for «MyPizzaSlice - Én stor slice av kategorien»

Grand Prix

Vinner: Nord DDB, Publicis Starcom og Morgenstern for Ice

Juryens begrunnelse:

«Årets Grand Prix går til en aktør som har markert seg svært godt i årets konkurranse. I et år som mange har opplevd som svært krevende og vanskelig har denne aktøren stått frem som en tydelig utfordrer med en tydelig og velfundert strategi. 

Årets Grand Prix vinner behersker bredden og evner å bruke hele verktøykassen. Vi snakker her om en aktør som i flere kategorier har sparket svært godt fra seg; 

Med sitt langsiktige og vekstskapende arbeid i Vekstkategorien. 

Med det litt utradisjonelle og smarte i SMART Tjeneste kategorien og ikke minst i BtoB kategorien.»

Powered by Labrador CMS