Henger falske plakater i over 200 Coop-butikker
På satirisk vis gjør kampanjen kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
Dyrevernorganisasjonen Anima mener Coop-ledelsen må lytte til medlemmene og fjerne turbokylling fra butikkhyllene. Flere kjendiser har stilt opp i ny kampanje.
I mer enn 200 Coop-butikker i 38 byer over hele landet har frivillige fra Anima de siste dagene hengt opp satiriske plakater og delt ut brosjyrer.
På plakatene står det «Vi dropper demokratiet – til gjengjeld får du turbokylling», og selv om logoen er endret til «Scoop», er det et tydelig stikk til Coop fra Anima.
– En av Coops kjerneverdier er «innflytelse», og Coop skal i teorien være et medlemsdemokrati. Likevel opplever vi at Coop viser en bemerkelsesverdig likegyldighet overfor sine medlemmer og ikke minst overfor lidelsen til kyllingene, sier Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima, i en pressemelding.
– Over sju av ti Coop-medlemmer ønsker at Coop skal slutte å selge turbokylling, men Coop velger å tviholde på turbokylling for å spare noen kroner, fortsetter han.
Ifølge Fjeldberg vil Anima i den kommende tiden fortsette med å henge opp plakater, dele ut brosjyrer og informere Coop-medlemmene om hvordan det står til med dyrevelferden og demokratiet i Coop.
Til KOM24 uttalte Knut Lutnæs, seniorrådgiver innen kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop, at Anima her slår inn åpne dører.
– De bør være godt kjent med at Nortura i fjor varslet at de vil fase ut Ross 308 på sikt, og det samme har vår hovedleverandør Den Stolte Hane annonsert. Hvorfor Anima velger å kjøre denne kampanjen nå er uklart, da de kjenner rammevilkårene til kyllingbransjen godt, skrev han videre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no