Juryleder Tom Stein lar seg imponere av TRY, Norge og Nordens kreative krefter.

TRY vinner sin tredje løve – sikrer bronse i Cannes

TRY får bronse for «Das Chair» og har nå løver i både gull, sølv og bronse. B2B-ringrev sier stolen var hårfint nærme en sølvløve.

Publisert Sist oppdatert

(CANNES): Så langt har Cannes Lions vært en jubeluke for TRY, som i år har sendt inn 46 bidrag i reklamekonkurransen. Byrået begynte sterkt med hele ti shortlist som ble annonsert søndag, og kunne mandag oppjustere dette tallet til 15.

Under den første prisutdelingen mandag kveld ble det både sølv og gull for henholdsvis «Babyboom» og «The Life Collection». Begge løvene er for IKEA, som TRY har jobbet med siden 2019.

Onsdag kunne TRY som har 45 ansatte til stede på den franske rivieraen, feire enda en løve sammen med Volkswagen og «Das Chair». Denne gangen ble det en bronse-løve i kategorien «Creative B2B».

– Så utrolig hyggelig! Dette er en jobb som er blitt jobbet hardt og lenge med, og da er det spesielt kult når den blir kronet med en løve i Cannes, sier kreativ leder i TRY Reklame, Egil Pay til KOM24.

B2B-kategorien ble lansert i fjor, og dette er Norges aller første løve i Creative B2B, i underkategorien «Brand Experience». Apriil vant sølv i fjor i underkategorien «Breakthrough on a Budget».

– Tradisjonelt har ikke Norge vært så gode på B2B, så det er kanskje litt ekstra gøy å vinne i akkurat den kategorien.

Ikke langt unna sølv

Juryleder Tom Stein i Stein IAS, har mer enn 35 års erfaring innen B2B markedsføring og i 2021 ble Stein IAS belønnet med den aller første WARC Effectiveness Award for B2B. Gullet ble gjentatt i fjor. 

Han er sterkt imponert over TRYs arbeid for Volkswagen med Das Chair.

F.v. TRY-kreatørene Sebastian Rasch og Mads Krogh. Sistnevnte var ikke til stede, så derfor er Krogh photoshoppet inn, forklarer kreativ leder Egil Pay.

– Det er en fantastisk flott idé og en nydelig kampanje. Det å gjøre markedsføringen til en fysisk opplevelse, for så å gjøre den fysiske delen til en digital opplevelse – er et virkelig fint konsept, sier Stein til KOM24. 

Han synes TRY har levert svært godt.

– Det er utrolig bra løst. Det å ta en del av kjøretøyet og bokstavelig talt forandre det til et arbeidskjøretøy i et kontorlandskap med alt som er unikt for produktet – det ble et gøyalt resultat, og alle i juryen elsket ideen.

Jurylederens kone har norske besteforeldre, så fra pressekonferansen tidligere onsdag formiddag, trakk han fram dette og gratulerte Norge med Cannes Lions historiens første Creative B2B-løve i Brand Experience.

I tillegg røpte han at TRY ikke var langt unna sølv – men at gull ikke var aktuelt.

– Denne ble diskutert mye i juryen, og på et tidspunkt kommer man til et punkt hvor man må ta en avgjørelse. Juryen har også begrensninger for hvor mange ulike løver vi kan dele ut i hver kategori, men jeg kan røpe at det ikke er mye som skilte Das Chair fra sølv – nettopp fordi hele juryen var veldig begeistret for den. 

En worldplayer

I Creative B2B var det totalt 46 bidrag på shortlist.

– Og kun 15 av disse er premiert, så da forstå man hvor stor prestasjon det er av TRY. De har tross alt levert noe av det beste i verden i denne kategorien.

Stein synes Norge og Norden alltid hevder seg i de største konkurransene.

– Det er en kreativ kultur med mange bra merkevarer og store anerkjente byråer. Og Norge, når det gjelder størrelse, «really punches above its weight». 

Das Chair har en toppfart på 20 km/t og ryggekamera. Det finnes en stol i Oslo, som er produsert i samarbeid med Animasjonsdepartementet.

– Det er ingen tvil om at Norge er en «worldplayer», noe TRY har demonstrert med Volkswagen. De tok selve stammen av B2B-strategi, og tilførte den noe nytt, morsomt, originalt, interessant og innovativt – på en helt unik måte. 

Teamet fra TRY som har jobbet med kampanjen er Sebastian Rasch, Mads Krogh, Trond Sandø, Mette Lange, Marianne Sørlie, Inge Fosseide og Thomas Fuglem. Det er produksjonsselskapet Animasjonsdepartementet, som står bak.

Etter tre dager har TRY altså sanket inn gull, sølv og bronse.

– Det har rett og slett vært en helt fantastisk uke for oss i TRY, og vi gjør et av våre beste Cannes-år noensinne. Og fortsatt har vi et par lodd igjen. Vi har super-kunder, super-samarbeidspartnere og en superduper-gjeng som jobber i TRY. I kveld skal det festes og snart tar vi sommerferie med en bra følelse i kroppen, avslutter Pay.

Powered by Labrador CMS