Disse to tingene etterspør bransjen fra utdanningene
Nå opprettes et nytt nettverk for høgskoler og universiteter med kommunikasjonsutdanninger.
Fredag var lærere fra flere ulike universiteter og høgskoler samlet i Oslo.
Nå oppretter de Nettverk for kommunikasjonslærere i Norge, og formålet er blant annet å dele erfaringer og kunnskap seg imellom.
– Vi gjør dette for å samarbeide bedre med hverandre og for å få tettere kontakt med hva som skjer på de ulike lærestedene. Det foregår mye forskjellig innenfor forskning og undervisningsutvikling, og dette skal gjøre det enklere for oss å holde hverandre orientert om ulike prosjekter, sier Øystein Pedersen Dahlen, som er dosent ved Institutt for kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.
Han vil lede styringsgruppen for nettverket de to neste årene.
Samfunnskunnskap og skriving
Representanter fra bransjen var også til stede i Oslo fredag.
Blant annet hadde Kristian Hvilen fra Ruud Pedersen og Hilde Tunge fra Apriil PR tatt turen for å gi sine innspill om hva de trenger fra studentene som skal søke jobb.
– Vi har vel konkludert med at samfunnskunnskap og gode skrivekunnskaper er det aller viktigste studenter bør ha og som bransjen ser etter. Det er elementært for å kunne lykkes i jobben, og det er noe som av og til mangler, sier Torill Elvira Mortensen, som er professor ved Nord Universitet i Bodø.
I alt er seks læresteder med på samarbeidet. Mortensen og Dahlen leder arbeidet, sammen med Jens Standal Groven fra Høgskulen i Volda.
– Kommunikasjonsfeltet er blitt så stort og modent at det er nødvendig å samarbeide mer for å koordinere med hverandre. Vi har også litt ulike tilnærminger fra sted til sted. Da jeg begynte i 1991 fantes det kun utdanninger i Volda og på Rena. Da var det litt enklere, sier Mortensen.
Tett på bransjen
Øystein Pedersen Dahlen tror ikke at utdanningene innenfor kommunikasjon sliter med at de er distansert fra bransjen de jobber opp mot.
Dette samarbeidet er enda et steg for å feste seg på og være sikre på at studentene får den kunnskapen de trenger.
– Jeg tror vi skiller oss positiv ut, sammenlignet med mange andre utdanninger. Vi er veldig opptatt av å være nært arbeidslivet, og vi forsøker å ha en god balanse mellom akademisk og praktisk undervisning. Vi prater ofte med folk i bransjen, og inviterer dem inn for å forelese for studentene, sier han.
Han legger til at de tar praksisopplæring på alvor. Og selv om skriving og samfunnskunnskap står fram som spesielt viktig, er de også fullt klar over at de må jobbe med flere ting.
– Kunstig inteligens er selvfølgelig også viktig, og der er vi ikke så gode når det gjelder undervisningen foreløpig. Utviklingen der skjer så rasende fort, og vi klarer ikke å utvikle lærebøker i den hastigheten. Men vi jobber hele tiden for å henge med, sier Mortensen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no