– Det å studere hos oss er ingen «short cut»
Høyskolen Kristiania har Norges mest fornøyde markedsføringsstudenter. Magne Johannessen og Kim Bjørnqvist har flere forklaringer på hvorfor det er slik.
Studiebarometeret for 2023 er klart. Undersøkelsen viser at bachelorstudiet i kreativ markedskommunikasjon ved Kristiania har landets mest fornøyde markedsføringsstudenter.
Studiet får 4,8 på en skala som går opp til 5. Gjennomsnittet blant alle studier i samme sjanger ligger på 4.
– Vi får noen spørsmål fra kolleger her på Kristiania og folk i ledelsen. «Hva er hemmeligheten?», spør de. Men det er egentlig ingen hemmelighet. Hadde det vært det, kunne vi tatt patent på det, sier Magne Johannessen til KOM24.
Nærhet til bransjen
Johannessen jobber som høyskolelektor. Kim Bjørnqvist er førstelektor, og begge er svært fornøyd med å trone øverst for andre år på rad.
Både Johannessen og Bjørnqvist har mange års erfaring fra reklamebransjen. Nærheten til bransjen er noe av grunnen til at flere av studentene deres får praksis og videre arbeid i byråer som TRY, POL, Publicis og Hyper, mener de.
På tilknytning til yrkeslivet er scoren oppe på 4,6.
– Det har vært en del snakk tidligere om at bransjen trenger flere tusenkunstnere, og at byråene trenger folk som kan gjøre flere ulike oppgaver. Vi begynner også å ha en del tidligere studenter som jobber på disse stedene i dag, og det er viktig for oss å holde kontakten for å være oppdatert, sier Bjørnqvist.
Han var selv kreativ direktør i Publicis tidligere. I tillegg har han drevet byrå selv. De to foreleserne synes også det er viktig å hente inn gjester som jobber i bransjen.
Studentene trenger heller ikke å bare se prakteksempler for å skjønne hva som kreves for å få de kreative jobbene.
– Studentene er ikke så veldig glad i å høre på gamlinger som står og skryter av seg selv hele tiden. Jeg har laget ganske mye reklamefilm, men på ingen måte bare prisvinnere. Men jeg viser gjerne fram det også, fordi jeg tror det er mulig å lære av det, sier Bjørnqvist.
Ingen «short cut»
Studiet i kreativ markedskommunikasjon scorer ellers svært bra på formidling og undervisning, eksamener og andre vurderingsformer, og tilbakemelding og veiledning fra faglig ansatte.
– Vi sier til studentene at de kan sende melding døgnet rundt, og at vi svarer så raskt vi kan. Og jeg vet at på mange offentlige høgskoler og universiteter, er ikke lærerne engang interessert i å snakke med studentene, sier Johannessen.
De er heller ikke redd for å være tydelige når de ser at det mangler motivasjon og innsats.
– Jeg har bokstavelig talt kastet folk ut av forelesningene. Og vi sier til studentene at selv om vi er en privat aktør, er det vi gjør her regulert av universitets- og høyskoleloven. Det å gå på Kristiania er ingen «short cut», selv om de betaler mye penger for å gå her, legger Johannessen til.
Mindre press
Resultatene fra Studiebarometeret er viktige i seg selv, men Bjørnqvist og Johannesen erkjenner at det også fjerner litt press fra skuldrene deres på en privatskole.
– Som lederne våre sier ofte, må vi hele tiden skille mellom børs og katedral. Men har vi ikke studenter, legges studieløpet ned. Vi er avhengig av at folk velger oss, og at folk anbefaler oss videre igjen, sier Bjørnqvist.
I en tid der flere aktører i reklamebransjen kjenner på vanskeligere tider økonomisk, og noen til og med går konkurs, er det ekstra fint å vise til gode tall.
– Bransjen vi jobber innenfor er ganske konjunkturavhengig. Og selv om mange også får seg jobb andre steder enn i et byrå, spiller det nok inn på valget mange tar når de skal begynne å studere. Vi er avhengig av mange faktorer, og at folk anbefaler oss videre til venner eller familie, kommer veldig godt med, avslutter Johannessen.