Åtte norske gull i kveldens EM i PR
Kraftig framgang fra fjoråret. Trigger ble mestvinnende byrå.
Fredag kveld ble European Excellence Awards (EEA) avholdt i fasjonable omgivelser Stadtbad Oderberger i Berlin.
Mens Norge i fjor hadde 27 vinnersjanser, som endte i to gull, ble det i år 26 norske vinnersjanser som endte i hele åtte gull!
Geelmuyden Kiese stakk av med to av dem.
Det ene for Mertid-prosjektet de gjorde for å få flere til å flytte helt nord i Norge.
– Veldig stas å få internasjonal anerkjennelse for en jobb som har betydd mye for oss som har jobbet med dette. Makan til fine folk som vi har blitt kjent med gjennom dette prosjektet skal du lete lenge etter. Dette gullet deles med de som trodde på ideen, og som valgte å gå all in med den, sier en glad seniorkreatør i Geelmuyden Kiese, Erik Lysø, til KOM24.
Gullet kom i Disruptive Communications.
De stakk og av med gull for Yara i klassen Chemicals & Industrials.
Men GK er ikke de eneste som har sopt med seg norsk gull til Norge, mestvinnende ble Trigger som stakk av med tre gull for tre ulike bidrag.
Men de nådde ikke opp i konkurransen om årets byrå, det gikk til Charly PR.
I klassen Science & Education vant de for en jobb for NHO Reiseliv, i Brand Relationship vant de for Jenter vil mer, som de gjorde for Sparebanken Vest og i Employer Branding & Recruiting vant de for en jobb for AF-gruppen.
I Sparebanken Vest jubler de over at jentefotballprosjektet deres får oppmerksomhet i utlandet.
Markedsdirektør Tonje Marie Schreiner kaller det ellevillt.
– At vi setter fotavtrykk med denne satsningen utenfor Norges grenser gjør oss veldig stolte, bekrefter hvor viktig arbeidet er og motiverer oss til å fortsette til det er like muligheter for både jenter og gutter innen idretten, sier hun til KOM24.
DNB stakk av med gullet i finance for The Gran Scam, som rettet søkelyset mot Olga-svindel.
– Dette var veldig gøy, og vi er stolt over at alt kommunikasjonsarbeidet er gjort inhouse. Det viser at DNB har en utrolig styrke og bredde i vårt fagmiljø. Dette er også et resultat av laginnsats over mange år, og her må vi trekke fram våre dyktige bedrageribekjempere med Sebastian Takle i spissen, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, til KOM24.
–Vi er glad for at vi klarte å rette oppmerksomheten mot denne typen grovt bedrageri. Det har bidratt til at vi knapt har sett denne svindelformen etter at saken ble avdekket. Kampen mot svindel er et samfunnsansvar, og vi kommer ikke til å gi oss, sier kommunikasjonsrådgiver Lukas Loeb.
Visit Norway i Travel & Tourism. Også der er de svært godt fornøyde med europeisk gull.
– Denne kampanjen treffer målgruppen med en drøm nordnorske sommernetter er i en unik posisjon på å levere på, nemlig en ferie der man lett føler man er utenfor hverdagsstress, tidsklemme og selve døgnrytmen. Jeg er superstolt av teamet, som med Jon Erik Skaret i spissen, utviklet ideen og tok den ut på tvers av alle kanaler vi jobber i, sier Anne-Signe Fagereng, som er leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.
Med stor vekst i nordlysturismen de siste årene var ambisjonen med denne kampanjen å tiltrekke seg flere sommerturister til deler av Nord-Norge som har mye ledig kapasitet på sommeren.
– Og utviklingen i kommersielle overnattinger tyder på at denne kampanjen, som har gått over to år, har gitt god effekt, sier Fagereng, som og vil takke One Big Happy Family, som produserte filmene for dem, for en strålende jobb.
Det siste norske gullet gikk til PR-operatørene i klassen Norway, Sweden, Finland, Denmark, Iceland for en jobb for Riot Games.
Der jubler de naturligvis også for gull.
– Åtte gull til Norge er fantastisk bra! Gratulerer til alle de andre vinnerne. Å bli kåret til den beste nordiske kampanjen for Riot Games med «The Northern Showdown» er utrolig gøy, spesielt siden alle på huset var involvert i idéutviklingen, sier Petter Thorendahl, byråleder i PR-operatørene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no