Ida Cecilie Wille, daglig leder i MFO og Anniken Englund, markedssjef i MFO.

Markedsførere møtes til speed-dating

Bransjeforeningen har arrangert sin første MFO Speed (up) Date, hvor medlemmer ikke kom for å lære av foredragsholdere på scenen, men snarere av hverandre.

Publisert

– Vi har invitert bransjefolk for å kunne snakke om aktuelle temaer i uformelle omgivelser, og for å få nye bestevenner og bekjentskaper i bransjen. Vi er også veldig spente, for det er første gang vi gjør dette. Men vi er rundt 25 påmeldte, selv om det er strålende vær, sa Ida Cecilie Wille, daglig leder i MFO, til KOM24.

Konseptet er enkelt; MFO ønsker å ta buzzord «ned på jorden» og gjøre de mer håndterbare for medlemmene gjennom å fasilitere erfaringsdeling og diskusjoner – medlemmene imellom.

Første buzzord ut var: KI (kunstig intelligens).

Én av fire

På forhånd hadde MFO gjennomført en express-undersøkelse av KI-bruk blant markedsførere sammen med Norstat. 

Målet var å få innsikt i hvordan markedsførere anser egen kunnskap om KI i dag, og om de opplever at det legges til rette for opplæring gjennom arbeidsgiver.

Svarene var som forventet: majoriteten forsøker å henge med, men ønsker å lære mer for å kunne utnytte teknologiens fulle potensial. Én av fire oppgir også at de kjenner på usikkerhet rundt hvordan teknologien kan integreres i eget arbeid. 

Mer enn halvparten av respondentene oppga lite eller ingen opplæring og kursing innen KI fra nåværende arbeidsplass. Rundt 30 prosent sier de får noe, mens kun 14 prosent tilbys mye opplæring og kursing.

«AI-Guy»

Samlingen startet med en introduksjon fra Isak Adersø, Marketing Manager i Hydro, som har god erfaring med bruk av KI i markedsføring. 

Hans KI-reise begynte med en enkel lunsjprat, som førte til en invitasjon om å presentere KI for toppledelsen i Hydro.

– Jeg ble automatisk en «AI-guy», selv om det ikke var mitt mål, sa han.

Isak Adserø, Marketing Manager i Hydro.

Etter cyberangrepet i 2018 har Hydro vært tilbakeholdne med å ta i bruk nye verktøy, men nå har de begynt å eksperimentere aktivt.

Adersø har blitt svært involvert i Hydros interne KI-nettverk, hvor han utforsker og lærer andre hvordan selskapet kan forbedre og effektivisere ulike prosesser ved hjelp av KI-verktøy. 

Han delte konkrete eksempler på hvordan han bruker KI i sin arbeidshverdag, inkludert stemmekloning, bildebehandling, tekstforfatting og effektive e-postrutiner. 

Deretter startet selve speed-datingen, hvor deltakerne ble delt inn i grupper på tre-fire personer, og rullerte hvert 15. minutt.

– Out of the box

Lill Cecilie Bølstad, strategisk kunde- og forretningsutvikler i Eika.

Lill Cecilie Bølstad, strategisk kunde- og forretningsutvikler i Eika, jobber med markedsføring og innholdsproduksjon for branker, og prøver å forstå om hun gjør det riktig eller i

om hennes erfaringer og forventninger:

– Jeg jobber med markedsføring og innholdsproduksjon for banker, og prøver å forstå om jeg gjør det riktig eller ikke. Jeg ble nysgjerrig på å høre hva andre gjør. Jeg jobber en del med generativt innhold, og det er veldig spennende å høre hva andre gjør, høste erfaringer og kanskje få noen nye ideer, sier Bølstad. 

Hun delte et konkret eksempel på hennes arbeid med KI:

– Vi holder på med nettsideomlegging og bygger opp nettsider for 50 banker. Jeg har laget en GPT som snakker «eikisk». Det er en piloteksperiment for å effektivisere og standardisere vår tone of voice, uavhengig av hvilken skribent som skriver, forklarer hun. 

Hun la til at det er nyttig for markedsførere å kunne bruke KI uten å være avhengig av IT-avdelingen:

– Det er kjekt å ha løsninger som effektiviserer arbeidet vårt uten å stå i kø til IT-avdelingen. KI finner mange gode løsninger for oss markedsførere, som er out of the box.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS