BPA-flyktningene får hjelp av funkis-vinner i ny kampanje!

Vinner av The Hunt sikrer bransjen over 400 assistenter

– Dette er den desidert største kampanjen Norge har hatt innenfor bransjen.

Publisert

I april gikk funksjonsnedsatte Ingrid-Merethe Berget og omsorgsleverandøren Stendi til topps i årets mest inkluderende stillingsannonse på The Hunt i Oslo. 

Berget gikk inn med full iver da hun søkte etter personlige assistenter. I hennes nye kampanje, «BPA-Match», leder hun an i sitt eget «matching-studio» for å sikre at de som trenger hjelp får det.

– Dette er den desidert største kampanjen Norge har hatt innenfor bransjen, hvor vi totalt har sikret mennesker med funksjonsnedsettelser over 400 assistenter så langt i år, sier markedssjef i Stendi, Kristoffer Alderin. 

Assistent-tørke

– Ingrid-Merethe har gjort en betydelig innsats for en bransje som har vært neglisjert. I BPA-bransjen har det nærmest vært umulig å få gode assistenter, noe mange behøver for å leve livet slik man ønsker, sier markedssjefen og påpeker:

– I en bransje preget av assistent-tørke, har hun på mirakuløst vis sikret mennesker med funksjonsnedsettelser over 400 assistenter så langt i år. Til sammenligning er det vanskelig for bransjen å skaffe over ti per stilling.

Alderin bemerker at over 10 000 mennesker med funksjonsnedsettelse ikke får den hjelpen de har krav på.  

Selv om mange faller utenfor, har hele 4000 mennesker BPA (brukerstyrt personlig assistanse) i dag. En kontinuerlig utfordring er likevel å sikre seg nok hjelp i kampen om assistentene, spesielt i distriktene.

For å sikre at så mange som mulig får den hjelpen de behøver og har krav på, oppfordrer Ingrid-Merethe alle med BPA-vedtak om å prøve ut hjelpeløsningen «BPA-match». 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS