Ashkan Parvizian, Markedssjef & strategisk rådgiver Inbound
Ashkan Parvizian, Markedssjef & strategisk rådgiver Inbound.

Ny rapport: Dette sliter flere bedrifter med i markedsføringen

Inbound og MFO presenterte sin B2B-rapport, som blant annet viser at flere bedrifter mislykkes med å få på plass en helhetlig markedsføringsstrategi.

Publisert

Rapporten bygger på svar fra over 650 B2B-bedrifter, de fleste av dem i kategorien «mellomstor». Dette er tredje gang Inbound kommer med B2B-rapporten.

44 prosent av respondentene var markedsførere, mens andre jobber blant annet med salg eller er ledere. De fleste jobber innen IT, industri, varehandel, bygg og anlegg eller finans.

Tydelig plan

Ashkan Parvizian og Camilla Visjø fra Inbonud presenterte funnene på et webinar, og hadde satt opp fire punkter som bedriftene som lykkes med å nå sine mål har til felles:

  • Tydelig markedsstrategi med tallfestede mål som er dokumentert og kommunisert i hele bedriften.
  • Investerer i annonsering: LinkedIn, Google, Facebook og digitale medier dominerer.
  • Salg og marked samarbeider godt, og den kommersielle avdelingen må trekke i samme retning.
  • Selgere bruker markedsføring i salgsprosesser: De som lykkes bruker markedsføring dobbelt så aktivt som de som ikke gjør det.

Rapporten viser for eksempel at 62 prosent av de som svarte i undersøkelsen ikke oppnår ønskede resultater når det gjelder samarbeidet mellom salg og marked.

– Det å ha en tydelig plan for markedsføringen er helt kritisk. Den gjengse markedssjef i dag har ganske mange hatter, og man vektlegger andre ting enn før. Forrige rapport viste at 64 prosent av de som svarte hadde en tydelig plan, mens det nå er oppe på 70 prosent.

– Det går i riktig retning, men det sier oss også at 30 prosent jobber uten mål og mening i markedsføringen sin, sier Ashkan Parvizian til KOM24 etter webinaret.

Ikke alltid gode resultater

Når det gjelder annonsering, er LinkedIn den viktigste plattformen for B2B-bedriftene og den som flest bruker. Likevel viser rapporten at svært mange ikke oppnår ønskede resultater gjennom LinkedIn-annonsering.

Det samme gjelder for Google-annonsering, mens annonsering på Facebook og i redaktørstyrte medier gir mer ønskede resultater. Parvizian synes sistnevnte kategori er interessant.

Nesten 60 prosent av bedriftene som lykkes med B2B-markedsføringen sin bruker redaktørstyrte medier eller bransjeblader til annonsering, mens bare litt i overkant av 30 prosent av de som ikke lykkes gjør det samme.

– De som lykkes med markedsføringen sin, er også de som investerer i annonsering. Dette vet de fleste markedssjefer, men mange sliter med å få gjennomslag i ledergruppen sin for å få midler til det, sier han.

– Redaktørstyrte medier har fått en boost siden sist. Flere tør å investere der, og de får i stor grad igjen for det.

LinkedIn troner også øverst når det gjelder organisk innhold fra B2B-bedriftene. E-post er nummer to, etterfulgt av SEO, Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS