Annonsering i podkast: Dette grepet kan holde på lytterne
Cornelia Bull er overbevist om at podkast egner seg svært godt for annonsering. Men da må flere ting gjøres riktig.
(Vika kino, Oslo): På den store podkastdagen i regi av KOM24 snakket Cornelia Bull i Schibsted Marketing Services om hvordan de jobber med kommersielt innhold som podkast-lytterne faktisk hører på.
Bull er forretningsutvikler og produktspesialist, og mener annonsører må jobbe for å utnytte det spesielle «moduset» som folk går inn i når de hører på en podkast.
– Podkast konsumeres ofte samtidig som lytteren gjør andre aktiviteter. Som annonsør har man ofte en utfordring med å fange oppmerksomheten til folk. Jeg lytter for eksempel i hovedsak på vei til og fra jobb, sa Bull fra scenen.
Full oppmerksomhet
20 prosent av Norges befolkning hører på podkast daglig, ifølge tall fra Kantar.
De fleste av disse har nok opplevd at podkasten blir avbrutt av et lydklipp med reklame, og mange velger kanskje å hoppe over den. Bull mener derimot at det finnes et stort potensial for kommersielt innhold i podkast-sammenheng.
– På TV er det vanskeligere å få folks fulle oppmerksomhet på samme måte som når de hører på podkast. Det er et helt unikt modus man går inn i. Når man hører på podkast, er det både selvvalgt og intimt. Og de aller fleste lytter til det meste av innholdet.
Hun mener også at podkast skiller seg fra radio, fordi sistnevnte i større grad bærer preg av å være noe man har på i bakgrunnen.
– På radio må du skrike høyere. På podkast velger mottakerne selv å bruke tid på akkurat det innholdet som passer for dem.
Må skille seg ut
Men det å annonsere på podkast holder ikke i seg selv. Man må også skille seg ut, fortsatte Bull.
– Du må snakke til lytteren, og da hjelper det å tilpasse seg. Hvilken podkast er det du annonserer i? Hvem er det som hører på den podkasten?
Schibsted har sammen med mediebyrået Dentsu kommet fram til at kvalitet, troverdighet og relevans er tre ting som må være på plass.
– Det må være bra om noen frivillig skal konsumere innholdet. I tillegg må det være troverdig, og det handler om at annonsen må være tydelig merket. Relevans innebærer at man er til stede for den rette målgruppen med de rette lytterne.
Bull spilte av et lydklipp fra podkasten «Enkel Servering» som et eksempel på dette.
Her sitter kjendisene Morten Ramm, Ole Soo og Martin Sleipnes og snakker om at Soo har kjøpt en jakke som han fant ved hjelp av nettstedet Prisjakt.
I klippet har de den samme humoristiske tonen som ellers i podkasten, og slik blir sjargongen bevart, også i annonsen.
– Det handler om å være til stede på mottakerens premisser. Hvis du glemmer mottakeren og bare tenker på det du selv skal kommunisere, er det lett å bli navlebeskuende, sa Bull.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no