Det finnes MANGE måter å IKKE være kjedelig på, for å vinne folks oppmerksomhet, engasjement og portemoné. Jens-Petter Aarhus deler her sine personlige favoritter:
Det finnes MANGE måter å IKKE være kjedelig på, for å vinne folks oppmerksomhet, engasjement og portemoné. Jens-Petter Aarhus deler her sine personlige favoritter:

MENINGER:

Gjør noe 👉🏼 Snakk om det

«Det finnes MANGE måter å IKKE være kjedelig på, for å vinne folks oppmerksomhet, engasjement og portemoné.», skriver Jens-Petter Aarhus i dette innlegget. 

Publisert Sist oppdatert

Har det begynt å krible reklamefoten? Smaker ikke Aperol Spritz like godt lenger? Har du en kampanje som skal lages rett over sommeren, som du allerede har begynt å ruge litt på? 

Enten du skal begynne på briefen til byrået ditt, eller om du er en kreatør som skal begynne å jobbe på en, har jeg et lite ferietips som ofte gjør det enda litt gøyere å lage bra reklame.

Hvis du ser rundt deg, klikker, swiper og kanskje til og med zapper gjennom noen TV-kanaler, blir du minnet på at mye reklame som lages er ganske likt. Og ganske kjedelig. Altfor mye av det blir «tapet». Og det kan fungere ganske bra for de med store markedsbudsjetter. Men for veldig mange andre betyr det bare bortkastede penger som går rett ned i lommene til Meta, Google, TikTok & co. 

Ekstra irriterende er det fordi man vet jo at kreativ reklame (uventet/gøy/originalt/likandes) er mye, mye mer effektiv enn generisk reklame (forventet/vanlig/upersonlig/ikke-sjarmerende).

Det finnes MANGE måter å IKKE være kjedelig på, for å vinne folks oppmerksomhet, engasjement og portemoné. 

Men dette er en av mine personlige favoritter:

Gjør noe

Som i gjør noe på ekte. På ordentlig, liksom. 

Jens-Petter Aarhus mener denne Sony-reklamen er et godt illustrasjonsbilde på at man kan gjøre noe så snakke om det: Sony – Balls av Fallon fra 2005.
Jens-Petter Aarhus mener denne Sony-reklamen er et godt illustrasjonsbilde på at man kan gjøre noe så snakke om det: Sony – Balls av Fallon fra 2005.

Skap noe, bygg noe, snekre noe, inviter til noe, aktiver folk. Bryt de ofte begrensende spillereglene til reklame og gjør noe som flytter kampanjen fra å være en helt vanlig reklamekampanje til å bli noe mer. 

Vis at merkevaren din har en annen tilstedeværelse enn andre. Der andre merkevarer bare snakker om sin egen fortreffelighet, kan du bevise hva din merkevare står for gjennom å gjøre noe som skaper konkurransekraft. 

Det kan være noe gøy, lekent, interessant, engasjerende, finurlig eller imponerende og teknologisk. Eller alt på en gang.

Hvis du tenker sånn fra starten av, vil du med stor sannsynlighet få en medienøytral/kanaluavhengig idé. En stor idé som kan brettes ut på en eller flere av flatene jeg nevnte over. Som, la oss være ærlige, stort sett er fylt opp med støy og kjedelig reklame.

Snakk om det

Så da gjenstår det å finne ut av hvor denne ideen hører best hjemme. 

Kanskje det ble en ren sosial mediekampanje fordi det var mest naturlig å legge alt kruttet her? Kanskje det ble en utendørskampanje hvor du tok over hele Oslo/Viken i én uke? Kanskje det ble et stunt/event som ble dokumentert og fungerer like bra på TikTok som på TV? Eller kanskje det ble en fantastisk TV-reklame som skiller seg ut blant alle de taktiske reklamene og sketsjene?

Uansett hva mange måtte mene, så finnes det ingen ferdig oppskrift på hvordan man lager bra og effektiv reklame. 

Men hvis du prøver en tilnærming som dette, og hele arbeidsgruppa er med på det, så vil dere, etter alt å dømme, oppleve masse god energi i arbeidsgruppa, og dere vil lage noe som ikke bare skiller seg ut, men som skaper større effekt enn om det hadde stått «filmkampanje» i briefen fra første stund.

Lykke til, lag noe bra og ha det gøy.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS