Rune Garborg (Vipps) og Ole Robert Reitan (Reitan Retail)

Reitan om Vipps: – Har gjort bank sexy

Vipps har bygget en merkevare folk elsker – men kan tilliten rakne? Rune Garborg og Ole Robert Reitan tok debatten på Omdømmedagen.

Publisert Sist oppdatert

(Oslo, Latter): Tillit var hovedtema da Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Reitan Retail, og Rune Garborg, sjef i Vipps, inntok scenen for en live-utgave av podkasten «Hos Ole Robert» under Omdømmedagen.

– Jeg har alltid vært samfunnsengasjert, men nå er jeg først og fremst samfunnsredd, sa Reitan.

Han trakk linjer fra dagens mistillitsklima til 1930-tallet, da Hitler brukte desinformasjon som et våpen.

– Tillit er byttet ut med mistillit. Vi ser demonisering av minoriteter og politiske motstandere, og en global situasjon der tillit mellom folkeslag og naboland er i ferd med å forvitre. Skal vi snakke om omdømme, så handler det først og fremst om tillit, understreket han.

– Omdømme er tillit

Rune Garborg, som leder selskapet med best omdømme i Norge ifølge Traction Norge 2024, var tydelig på at omdømme og tillit er to sider av samme sak.

– Omdømme er jo bare tillit. Tillit til at dataene dine ikke blir misbrukt, at bedriften virkelig vil deg vel. Du kan skape et kortsiktig godt omdømme, men du blir alltid avslørt over tid hvis det ikke kommer innenfra, sa Garborg.

Han la vekt på at sterke verdier er fundamentet for å bygge en merkevare med tillit.

– Verdiene våre er ikke noe vi må grave frem fra en skuff. De er grunnlaget for alt vi gjør. Hvis jeg kan si til alle i Vipps at «Vipps er ikke det samme uten deg», og de kjenner det på ekte, da har jeg lykkes som leder.

– En tjeneste folk elsker

Reitan pekte på hvordan Vipps har klart å bygge en merkevare med enorm tillit, til tross for at selskapet springer ut av en bransje med lite begeistring.

– Bank er dødskjedelig. Konsensus, byråkrati – og så klarer du likevel å skape en skikkelig sexy bank-merkevare! Hva er hemmeligheten? spurte han.

Garborgs svar var enkelt:

– En tjeneste folk elsker. Vipps handler om forenkling, og folk elsker den begeistringen det gir. Min største frykt er å bli corporate, å snakke prosess før vi vet hvor vi skal. Da er vi på vei ned. Vi ser på Vipps som mange små startups. Klarer vi å holde på den passionen, så vinner vi.

Reitan trakk også inn sin egen hverdag når han beskrev hvor sentral Vipps har blitt.

– Jeg bruker å si at jeg kommuniserer best med barna mine gjennom Vipps. Jeg er jo ganske glad i lommeboka mi, den har jo blitt stor også. Men altså, tillit i Vipps er jo alt, sa han.

Garborg nikket bekreftende.

– Det er ingenting uten tillit. Hva er sjansen for at dataene dine blir brukt på en uheldig måte? Det handler om å kjenne at bedriften virkelig vil deg vel. Det som er så fantastisk med omdømme, er at du kan skape et kortsiktig godt omdømme, men du blir alltid avslørt over tid hvis det ikke kommer innenfra.

– Ekstremt eierskap

Tidligere denne uken ble det kjent at Forbrukerrådet har bedt Datatilsynet vurdere Vipps’ planer om å bruke kundenes kjøpshistorikk til målrettet reklame. Saken har skapt debatt om personvern og samtykkepraksis.

– Vi har fått negativ medieoppmerksomhet denne uken, og jeg ser at Vipps-ansatte blir lei seg. Det angår dem personlig. Det er et uttrykk for ekstremt eierskap, sa Garborg.

Reitan avsluttet samtalen med en refleksjon rundt sin egen vekstreise.

– Jeg har ikke merket forskjellen på å være liten og søt, til å bli stor og stygg. Jeg er fortsatt den lille familien på Byåsen som drev nærbutikken. Det handler om å ta vare på kjernen i hvem du er, uansett hvor stor du blir.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS