Apriil slår sammen PR – byråene i Bergen og Oslo
Vibeke Johannesen blir øverste PR-sjef.
«Nye Apriil PR» består av 15 PR-rådgivere, fordelt på de to byene, og har hele landet som nedslagsfelt. Partnerne er i tillegg til henne selv, Kristin Weber, Fredrik Hannestad og Trond Albert Skjelbred.
Det melder selskapet i en pressemelding.
Hun har det siste året ledet Apriil PR i Oslo, som har vokst bare noen få ansatte ved inngangen til 2023 til åtte rådgivere i fulle stillinger ved utgangen av samme år.
Byrået skriver i pressemeldingen at sammenslåingen med Bergen har ligget i kortene hele tiden.
– Apriil er et byråhus der ulike fag, fra ulike lokasjoner, skal jobbe sammen om de mest attraktive kundene. Da er det naturlig at vi slår sammen de miljøene som jobber med det samme faget – selv om geografien er ulik, sier hun.
Bergensdelen av selskapet startet opp i år 2000 under navnet Argument Bergen, skiftet navn til NOR PR i 2006, og har de siste 20 årene gradvis blitt kjøpt opp av Media Bergen som i dag eier 81 prosent av selskapet.
Navnet Apriil PR ble valgt i 2020 da selskapet gikk inn i Apriil-fellesskapet.
– Jeg eier fortsatt de siste 19 prosentene av Apriil PR sammen med Trond Albert Skjelbred, og de organisatoriske endringene gjør at jeg fremover kan konsentrere meg om leveranser til kundene, sier Fredrik Hannestad som overlater daglig lederjobben til Vibeke Johannesen.
I Bergen har man tradisjonelt gitt kommunikasjonsråd innen de fleste sektorene, samt jobbet med beredskap- og kriseplaner.
De siste årene har en stadig større andel av omsetningen kommet fra kurs for toppledere, og de har styrket seg på politikk og politiske prosesser.
I Oslo har rådgiverne bred kompetanse innen større strategiske prosesser og er sterke på fagområder som teknologi og fornybar energi, men har også mye erfaring med å bruke sosiale medier som en del av PR-arbeidet.
– Vi håper kundene våre også vil merke at vi nå er et felles miljø, og at de får tilgang til hele bredden av hva vi kan, sier Johannesen.