Dette er Lasse Marøens nye rolle i Apriil
Går fra å lede reklamebyrået til å utvikle mediebyrå.
(Bergen): Som KOM24 meldte i forrige uke, har det vært endringer i toppen på reklamebyrået til Apriil.
Susanne Svendsen går inn som eneleder og de får et sterkere fokus på design.
Lasse Marøen, som har ledet reklamebyrået, den siste tiden sammen med Svendsen, skal på sin side ha ansvaret for byråets nye satsing på et mediebyrå.
Skal jobbe nasjonalt
– Vi skal vokse organisk og bli så store at vi blir sett på som et seriøst mediebyrå, sier Marøen om satsingen.
Han sier at digital marketing har vært en liten del av byrået og at de har hatt et ønske om at den delen skulle vokse.
De har samtidig gjort performance, SoMe og display samt medierådgiving og mediekjøp utover det.
– Men nå blir jeg frigjort til å utvikle det og skal utvikle et mediebyrå, forteller han.
Det blir en egen satsing i Apriil, men det blir i første omgang ikke etablert som et nytt selskap.
Marøen kommer til å rapportere direkte til Apriil-sjef Erik Samsonsen.
– Satsingen har utgangspunkt i Bergen, men vi skal og jobbe med byråene våre i Stavanger og Oslo etter hvert, forteller han.
Totalt er de ti stykker som jobber med satsingsområdet, i hele Apriil-konsernet.
Viktig samspill
– Jeg var selv kunde hos et reklamebyrå og mediebyrå for mange år siden og det jeg merket var at samspillet mellom reklame og mediebyrået var så viktig. Jo tidligere de kunne våre samsnakket, jo bedre ble det, sier han.
– Den andre siden er at fagfeltet mediekjøp er litt annerledes nå enn det var for noen år siden. De tjenestene som kommer fra digital marketing og performance er mye viktigere enn de analoge mediekjøpene. Så det krever en annen type kompetanse, sier han om hvorfor det er riktig av dem å gjøre denne satsingen i disse tider.
I fjor ble det kjent at WAL gjør en storstilt satsing på mediebyrå og fra før av har man byrå som Atyp som driver med mediebyrå og reklamebyrå.
– Det var veldig gøy å se når WAL fikk den avtalen med Coop, da tenkte vi at dette er jo akkurat dette vi vil på sikt. Det er helt topp at resten av markedet tenker likt. Det understreker kanskje det at når vi tenker likt, så kanskje vi tenker rett, sier han.
– Fikk WAL sin satsing fortgang i deres satsing?
– Det naturlige valget
– Nei, vi har tenkt på dette uavhengig av at det skjedde. Det var vel mer nok en bekreftelse på at dette er rett i tiden og i markedet.
– Men hva er ambisjonene deres med mediebyrået?
– Dette er i startfasen. Men ambisjonene er at en kunde som vi tilbyr andre tjenester til, om de og trenger et mediebyrå, så kan de komme til oss, sier han.
Marøen sier at de i utgangsunktet ikke har som ambisjon om bare tilby mediebyråtjenester til sine kunder.
– Men er det andre selskaper som er kunder av andre disipliner i Apriil og som trenger mediebyrå, så skal vi være det naturlige valget, sier han.