Apriil girer opp designsatsingen tross tøffe tider
Apriil har vært nødt til å kutte ansatte i vinter. Nå vil de få fart på designsatsingen og de kutter toledermodellen på reklame.
(Bergen): – Vi vil vise at vi ikke er et reklamebyrå som og gjør litt design. Men at vi har en reell designsatsing, sier Doffen Trellevik, kreativ leder i Apriil Reklame & Design til KOM24.
Apriil Reklame har vært gjennom et tøft 2023 hvor de har tapt store penger og i vinter har de sett seg nødt til å kutte sju ansatte i reklamebyrået i løpet av kort tid.
Nå gjør de flere grep for å få budsjettene til å gå i pluss.
Skomakerens barn må få på seg skoene
Susanne Svendsen får enelederansvar for Apriil Reklame, mens Lasse Marøen går over i annen lederrolle.
De omprofilerer seg selv også til Apriil Reklame & Design.
Fokuset på design kommer da de ønsker å synliggjøre designsatsingen sin og at de har opplevd at flere kunder ikke har vært klar over at de også tilbyr designtjenester.
Det oppdaget de blant annet nylig da deres kunde Scandic, som de har jobbet med i 15 år, spurte om Apriil og tok designoppdrag i forbindelse med et nytt signaturhotell i Tromsø.
– Når kundene våre lurer på om vi kan på oss sånne designoppdrag, så er det naturlig at skomakerens barn må klare å være litt tydelige og få skoene på, sier Trellevik.
Byrået har seks designere ansatt og skal ta på seg egne profil og designoppdrag.
– Jeg tror denne tydeliggjøringen på at reklame er et fag og at design er et fag er viktig for hvordan vi blir oppfattet og for at vi skal være en spennende arbeidsplass for de beste designerne og kreatørene, sier Trellevik.
Han mener at de har noen av Norges dyktigste designere allerede.
– Så for å komme oss i posisjon og være med i de konkurransene og de større profil og designoppgavene må vi vise at vi ikke er et reklamebyrå som og har designere, sier han.
Byråets designere kom i fokus noen uker før påske i forbindelse med en reklamekampanje for Grand Hotel sitt 150 årsubileum.
I en paneldebatt sa Vebjørn Sand at kunst laget av kunstig intelligens var sjelløst.
Susanne Svendsen svarte i et leserinnlegg i KOM24 at «etter min mening er det helt åpenbart at KI-kunst er også kunst. Men – ikke alle fine bilder som er laget av KI er dermed kunst.»
– 2023 var et supertøft år
– Hvordan vil dere beskrive markedet for tiden?
– Jeg har gått ut og sagt at jeg tror på en ny vår til høsten og det høres veldig positivt ut, men vi merker at det skjer mye. Stabiliteten begynner å komme på økonomi og vi har mer å gjøre nå enn vi har hatt på veldig lenge (…)
– Men da kan dere ikke ha hatt så mye å gjøre på, når dere må kutte fem stykker?
– (…) Så må vi ta hensyn til at 2023 har vært et supertøft år, det tror jeg alle kjenner på. Så inngangen vår til 2024 er at vi tapte mye penger i 2023 og vi må rigge oss om og tenke smartere og mer effektivt i 2024, sier Svendsen.
Byrået har nå 27 ansatte.
Svendsen bekrefter at designsatsingen er framskyndet på grunn av de dårlige tidene i bransjen og at de vil ha flere bein å stå på.
– Vi er et utfordrerbyrå til eliten i Oslo, da må vi være dynamiske og nå er dette en satsing som vi mener er viktig, sier hun.
– Tjener dere penger nå?
– Det begynner å se litt lysere ut. Jeg håper høsten blir bedre enn våren, sier hun.
Trellevik sier at det er sånn denne bransjen er. Det er en fot på bremsen og en på gassen kontinuerlig.
– Så enten kan man legge seg ned og dø, eller så kan man prøve å finne de mulighetene som er der, sier han.
Apriil-sjefen tror ikke på bedring med det første
Apriil-sjef Erik Samsonsen bekrefter at det er tøffe tider for byrået.
– Markedet er fortsatt tøft, det preger mange av selskapene i Media Bergen, også Apriil. Men jeg synes det er tegn på at ting er litt i bedring, sier han til KOM24.
Han at han tror imidlertid ikke det blir store endringer i månedene fremover, men forventer en liten vekst mot slutten av året.
Samsonsen sier at han nå føler de har gjort de grepene de skal gjøre og at de har en mer solid grunnmur.
– Jeg er opptatt av hva vi kan gjøre. Hvordan vi gir merverdi til de kundene vi har og tar mulighetene som er i markedet. Det er fordelen med å være stor, selv om vi har redusert bemanningen noe så er vi fortsatt en stor og sterk organisasjon og har markedsmuskler.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no