Apriil og POL sikrer norsk heder i New York Festival
Begge fortsetter å hente internasjonal heder.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Dette er en bekreftelse på at vi er på vei. Vi har et uttalt mål om å bli et av landets mest spennende kreative miljøer. Vi etablerte oss i Covid og har kommet langt på kort tid. Så dette gir oss inspirasjon og er et klapp på skulderen.
Det sier Doffen Trellevik, kreativ leder i Apriil Reklame, til KOM24.
Fredag ble det kjent at Apriil har sikret seg et sølv i New York Festival i klassen Small agency for deres kampanje for Strahl, Handle with i don't care.
POL på sin side sikret seg ett gull og to sølv for deres When Harry met Santa.
– Har du sett på maken! Det er sommergaven sin det. Først gull i Cannes og nå dette, sier Marius Eriksen i POL til KOM24.
– Gull i begge de to store er mer enn noen kan drømme om. Og to sølv i tillegg. Full kred til teamet og til Posten som bare fortsetter å imponere, sier Eriksen.
Totalt var det 15 norske shortlister i denne konkurransen.
Trellevik i Apriil sier at det er kult å få anerkjennelse fra så ulike juryer som i Cannes, der de fikk en sølvløve og i New York Festival, der hele 450 kreatører fra hele verden har gjort sine vurderinger.
– Når du opp her er det mange som har likt det, fra flere kontinenter. Det er stas, sier han.
Trellevik sier at det og er viktig for deres ambisjoner om å bli et av landets mest spennende kreative miljøer å vinne priser.
– Det er ikke til å stikke under en stol at det er konkurranse om de beste hodene. Det gir troverdighet til satsingen vår, det er ikke bare et styrevedtak. Og vi vet allerede at dette gjør oss mer attraktiv som arbeidsgiver. Det merker vi i de ansettelsesprosessene vi har på gang, sier han.
Apriil reklame består av 41 personer i Oslo og Bergen. Det er og et miljø i Stavanger som de skal jobbe tettere med framover.
Jobben deres, Handle with i don't care vant ikke noe i den lokale konkurransen SRF Kuben, men har fått heder og omtale internasjonalt. Det startet med Epica awards.
– Da begynte vi å skjønne at den har et internasjonalt potensial. Så har vi sendt tinn til flere konkurranser, sier han.
– Men hvorfor sende inn til en konkurranse i USA?
– Skal man levere på kreativitet må man måle seg mot de beste, så hvorfor ikke. Man kan flytte fjell med kreativitet. Dette er en blodkommersiell lokal aktør, vi redder ikke verden, vi pusher produkter. Men det er et bevis på at når man får den kjedelige brifen at snur man på hver stein, kan man vinne gull, sier Trellevik, selv om det bare ble sølv denne gangen.
Han kaller dette en fin avrunding på festivalsesongen.
– Vi har fått veldig god uttelling på denne, så begynner det harde arbeidet med å lage oppfølgeren og vise at det er der oppe vi skal være, slutter han.