Stemningen er god før fredagens prisutdeling i Bergen. Doffen Trellevik og Jon Hjørnevik innrømmer at de tøffe tidene går utover kreativiteten. Men de er begge klare for fest.
Stemningen er god før fredagens prisutdeling i Bergen. Doffen Trellevik og Jon Hjørnevik innrømmer at de tøffe tidene går utover kreativiteten. Men de er begge klare for fest.

SRF Kuben:

Klare for prisfest i Bergen – så mange priser håper Apriil de vinner

Fredag er det klart for årets store prisutdeling i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

(Bergen): – Det er litt blandede forventninger. Det har vært et trått år og jeg føler vi har stått til knes med knærne i gjørme og har jobbet motstrøms. Men vi ser at vi har levert inn 37 bidrag fordelt på flere kategorier og alle jobbene vi har levert inn har vi troen på.

Det sier Doffen Trellevik, kreativ leder i Apriil Reklame & Design til KOM24.

Fredag er det klart for det kjekkeste folk i reklamebransjen over hele verden vet, nemlig prisutdeling.

Bobler og mingling

Denne gangen er det SRF Kuben som blir delt ut, som kårer de beste reklamene i Bergen i 2023.

Flere hundre bransjemennesker skal samles på Ørnen i Bergen for å se hvem som vinner.

Før det har Apriil Reklame & Design samlet sine ansatte og kunder for en førfest til bobler og visning av de innsendte bidragene. 

Byrået har vært gjennom et tøft år og de har vært nødt til å kutte i antall ansatte. Men fest blir det likevel. 

Byrået stiller med 25 stykker på prisutdelingen og er den største delegasjonen som kommer.

Trellevik forteller at det tøffe året merkes. 

– Min gut feeling er at vi er ikke der vi burde ha vært. Men vi er på vei. Jeg ser at mesteparten av det vi har levert inn kom på siste halvdel av konkurranseperioden. Så vi ser vi er på riktig vei. Men det er ikke den beste følelsen jeg har hatt foran et lokalderby, innrømmer han.

Internbingo

Han legger ikke skjul på at de tøffe tidene går utover kreativiteten deres. 

– Det er en kamp for å overleve, da er det ikke alltid like lett å stå i de kreative fightene når du ser at kollegaer kommer til å miste jobben. Da er det dessverre litt lettere å gi opp den kreative fighten, sier han.

Trellevik sier han blir skuffet om de ikke får åtte-ni nominasjoner. 

– Vi har en bingo internt og jeg håper på to til tre kuber, sier han.

– Er ikke det litt beskjedent når dere omtrent er større enn alle andre byrå i byen til sammen?

– Ja, men det deles ut en pris i hver kategori og det er klart at Jenter vil mer (Kampanje fra Trigger, Sølvrev og Carat for Sparebanken Vest, journ.mrk) er den store favoritten. Så om ikke de vinner folkets pris, effekt, kampanje og kanskje reklamefilm er det overraskende. Så for oss er en nominasjon i de kategoriene supert, sier han.

Selv er hans interne favoritt deres jobb for Europan.

– Mange måter å være kreativ på 

I fjor var Jon Hjørnevik, tekstforfatter i Apriil, med på to av gullene som byrået sikret seg.

Heller ikke han har store forventninger foran årets prisutdeling og sier at det har vært et tøft år. 

– Det er krevende, det er mange som sloss om kundene og det er mange som vil ha jobbene, sier han.

Som Trellevik mener han de tøffe tidene går utover det kreative. 

– Det å selge kreativitet er ikke det som står øverst på ønskelisten til folk, det å få resultat er kanskje viktigere, at varer flytter seg. Det er ikke alltid man velger kreativitet for å få det til, sier han.

– Er det frustrerende?

– Jeg har holdt på med dette i 25 år nå, så det er litt sånn at både kreativ og ikke-kreativ kommunikasjon fungerer på salg. Det handler om å bli sett. Det er mange måter å være kreativ på. Du må finne nye flater og nye måter å gjøre det på. Det er ikke bare det å være artig eller gøy som er kreativitet. Men og det å være smart i kanalvalg, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS