
Kuben 2024
Til tross for mye uro internt ble Apriil mestvinnende på Kuben
Apriil ble mestvinnende med Knowit hakk i hæl, Men det var en helt annen jobb som ble trukket fram som av høy internasjonal klasse.
Det har stormet rundt Apriil Reklame & Design det siste året med rettssak, folk som har sluttet, permitteringer og lederbytter.
Men fredag kveld var det tid for å feire, for da ble den tradisjonelle Kuben arrangert i Bergen.
Prisutdelingen som blir arrangert av Salgs og reklameforeningen i Bergen (SRF Bergen), samlet flere hundre bransjemennsker til fest.
Og byens mest omtalte byrå, på godt og vondt, ble også mestvinnende.
De klarte ikke å følge opp fjorårets storeslem, hvor de stakk av med omtrent det som var av priser, men endte opp med fem priser i årets prisutdeling.
Det er kreativ leder i byrået, Doffen Trellevik fornøyd med.
Han kaller fem gull for over all forventning.
– Hvorfor?
– For vi har vært gjennom et ganske trøblete år og er superfornøyd med det folk har levert, sier han til KOM24.
Den mye omtalte KI-jobben deres for Grand Hotell stakk av med to gull.
Trellvik kaller det for den faglig beste jobben de har gjort.
Avinor
– Det krevde hele organisasjonen og alt som vi gjør for å få det til sier han og trekker fram Mari Kihle, som er konseptutvikler og tekstforfatter i Apriil.
– Dette hadde aldri skjedd uten henne, hun er den virkelige hjernen bak konseptet og gjennomføringen, sier han.
Med på laget var og Didrik Rødberg, Vilde Moen Hudson, Thomas Birkeland, Malin Skjeldnes og Susanne Svendsen.
Trellevik trekker og fram gulljobben deres for Sportsklubben brann.
– Det caset snakker for seg selv. Du har snudd en hærskare til å tenke om det laget vil, det å være en stemme for byen og gjort noe unikt. Det er sjelden man lager en fotballfilm uten en fot på ballen, sier han og trekker fram innsatsen til de to tidligere Apriil-ansatte Jon Hjørnevik og Olav Iversen, som begge var med på scenen for å hente hjem gullet.
Men det var ikke bare Apriil som gjorde det bra, de fikk skarp konkurranse av Knowit Experience, som stakk av med fire gull. Det er fire ganger bedre enn i 2024, da de ikke fikk med seg noe som helst hjem fra festen. Et av gullene de vant for var jobben for Avinor, Solbrilleskillet.
Det var et av to gull de vant i annonse-kategorien. En jobb for Forsvarsbygg sikret dem og gull.
Byrået har vært gjennom en en tydligerer satsing med fokus på merkevare og design de siste årene og høster nå fruktene av det, forteller kreativ leder Tor Martin Bøe.
– Veldig kjekt, sier den sindige mannen om årets gullbonanza.
Det var ikke like kjekt i fjor da de satt igjen med noe som helst, innrømmer han.
– Det var ikke noe gøy på Kuben i fjor. Da hadde vi mange nominasjoner, men ikke noe som gikk riktig vei. Derfor er dette dobbelt gøy, sier han.
– Høy internasjonal klasse
Nonspace på sin side vant bare et gull, men det var til gjengjeld for en jobb for Nicolai Tangens kunstsamling i Kunstsilo i Kristiansand.
Juryen mener dette er en jobb av høy internasjonal klasse.
– Vi må feire kunden, det er de som lar oss får gjøre dette, sier partner i Nonspace, Tom Morgan, til KOM24.
Han er ikke så ivrig på dette med priser og kaller det for en runkering.
– Vi designer en identitet og vi får prisene. Og det er delvis vårt arbeid, men vi må gi en stor kudos til de som står bak organisasjonene som lar dette skje. For ofte er det de kreative aktørene som skrytet, uten å gi nok kudos til de organisasjonene som lar dette skje, sier han.
Juryleder for årets prisutdeling har vært Seniorrådgiver og kundeansvarlig Christopher Øyen fra Spoon.
– Jeg var imponert over innsendelsene. Svært mange av disse var godt gjennomarbeidet og vitner om høyt faglig nivå i byråene. En god del av innsendelsene var i tillegg enten emosjonelt drevet, inneholdt god historiefortelling eller sterk merkevareidentitet, noe som gir kampanjene god verdi, utover de rene taktiske uttakene, sier han til KOM24.
Juryen ble særlig imponert over Nonspace sin jobb for Kunstsilo og mener den har internasjonale kvaliteter.
– Denne kunne vært med i hvilken som helst av de internasjonale konkurransene. Den har en del identitetsbærende element som kan identifisere i forhold til avsender, men har også en del fleksibilitet så den kan tas ut på en del flater og fungere godt, ikke bare som en logo. Kan appliseres over flere flater og vil stå seg over tid. Vil stå seg tilbake til den avsenderen det er snakk om.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no