Sammen med Foot Locker Europe og Milano-baserte Sense immaterial Reality lanserte Bloom «The HeARt Experience» under sommerlekene i Paris.

Bloom sparket i gang fusjonen med OL-kampanje for Foot Locker

Snaue tre uker etter sommerens fusjon i Ahead Group var Bloom ute med sin første, store kampanje under nytt navn.

Publisert Sist oppdatert

I en by allerede stappfull av liv og mennesker, var det ventet ytterligere 15 millioner besøkende til OL-byen i sommer.

En folkefest uten like, men som også betydde mye venting. Dermed ble sommerlekene ingen lek da de mange besøkende skulle fylle tiden mellom konkurransehøydepunktene.

For å lette litt på ventetiden lanserte derfor Foot Locker «The HeARt Experience»: 12 interaktive AR-opplevelser strategisk plassert i nærheten av Foot Locker-butikkene i sentrum av Paris, tett på OL-aktivitetene.

Se lanseringsfilmen lenger ned i saken. 

Unik AR-opplevelse

Hovedfokuset var å gi Foot Locker en fot innenfor et svært konkurransepreget medielandskap og finne en naturlig inngang til publikum, gjennom å knytte sneaker-fans og kultur sammen, slik Foot Locker har gjort i en årrekke. 

Kreativ anvendelse av Foot Locker sine ikoniske striper var utgangspunktet for designet, der besøkende i Paris kunne navigere seg gjennom opplevelsene via et interaktivt kart på kampanjesiden

– Innsiktene vi har basert kampanjen på har virkelig hjulpet oss med å finne naturlige måter å engasjere publikum på. Vi visste at ventetiden mellom OL-høydepunktene var en gullgruve for interaktive opplevelser, og med inkluderingen av de nye street-sportene tilbyr OL nå også noe for en ung, mer urban målgruppe. 

Det sier Kristian Schøning-Kristiansen, Kreativ Leder i Bloom, i en pressemelding og legger til: 

– Samarbeidet med Foot Locker og Sense Immaterial Reality har vært fantastisk, men krevende ettersom vi har koordinert et prosjekt i utlandet fra tre forskjellige land. Vi har alle jobbet mot samme mål, og det har resultert i en kampanje som vi er svært stolte av.

Internasjonale merkevarer

Prosjektet var tverrfaglig, der Bloom sto for utviklingen av idé/konsept og organiserte kampanjen på tvers av blant annet kundeklubb, CRM, e-com og sosiale medier-avdelingene i Foot Locker. 

Selve AR-opplevelsene ble produsert av italienske Sense Immaterial Reality. I tillegg har Bloom koordinert med eksterne samarbeidspartnere som Oracle og Weareipos.

Samarbeidet har vært krevende med tanke på mye koordinering og fokus på optimalisering av arbeidsprosesser for å effektivisere prosjektet best mulig for alle parter, på tvers av landegrenser – der ingen faktisk satt i Paris! 

Bloom har også orkestrert samarbeid med New Balance, som har bidratt med sitt eget branded space og en butikk-takeover under OL. 

Kostbar kamp om oppmerksomhet

Reklametrykket under OL er enormt, og kostnadene for eksponering er betydelige.

Å annonsere under OL er en kostbar affære, med priser som reflekterer den globale rekkevidden og det massive publikums engasjementet som spillene tiltrekker seg.

Å være en offisiell sponsor av OL krever betydelige investeringer; fireårige sponsorpakker starter på 200 millioner dollar, og globale partnere som Coca-Cola og Toyota har betalt over 3,3 milliarder dollar for sine avtaler. 

I motsetning til de høye kostnadene ved tradisjonell OL-reklame, tilbyr AR-teknologi og byopplevelser en kostnadseffektiv og svært engasjerende måte å nå publikum på. 

Ved å bruke byen som arena og integrere AR-opplevelser, kan merker som Foot Locker tilby unike og interaktive opplevelser som tiltrekker seg fans uten skyhøye reklamekostnader. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS