Hva vil velgerne huske best: Enger Mehls TikToker eller Senterpartiets politikk?
««The election is not reality-TV» sa Barack Obama til NBC’s tonight show under valgkampen i USA i 2016. De siste årene kan det se ut til at det motsatte har blitt realiteten, selv her i Norge» , skriver Julie Våga.
TikTok har vært omdiskutert på grunn av sine nære forbindelser til kinesiske myndigheter.
Tidligere i år frarådet Justis- og beredskapsdepartementet bruk av TikTok på tjenesteenheter. Betalt politisk reklame er ikke lov på dette sosiale mediet, til tross for at det er lov på andre sosiale medier som Facebook.
Likevel ser vi både partier og politikere med store profiler på TikTok.
Partiene som tar avstand fra den kinesiske plattformen er Ap, Senterpartiet, Rødt, Krf, Frp og Venstre.
Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) er klar over at dette kan ha store konsekvenser for valget og er redd for å miste de yngre stemmene, men mener det er en nødvendig beslutning, både for egen og velgerens sikkerhet.
Til NRK-podkasten Arena sier hun følgende; «vi ønsker ikke å bidra til at velgere må søke på TikTok for informasjon. Det er en app som har betydelige sikkerhetsutfordringer, og som vi vet svært lite om.»
Venstre kommer dårligst ut på sosiale medier generelt med tanke på engasjement, ifølge Crowdtangle, som er Meta sitt verktøy for overvåkning av sosiale medier.
Venstre er ikke på TikTok, men partiet er også minst aktive av alle partier på de sosiale plattformene hvor de har bruker. Derav også minst respons. Rødt derimot, som heller ikke har profil på TikTok, får mest engasjement blant partiene på Facebook og Instagram.
Høyre, MDG og SV er de eneste partiene man finner på TikTok før lokalvalget. Til tross for at de har valgt å bruke TikTok aktivt sier den digitale sjefen i Høyre dette til NRK: «Erna har en egen TikTok-telefon som ikke er knyttet til systemene til Stortinget. Mobilen er heller aldri koblet til WIFI på Stortinget og er slått av når den ikke er i bruk.» Hva vil dette egentlig si?
Høyre bruker TikTok som en del av valgkampstrategien, men det virker likevel som de er skeptiske til plattformen, når de forklarer at de har en egen telefon kun til TikTok, som de ikke kobler til Stortingets systemer og som de slår av når den ikke er i bruk. Er dette dobbeltmoralsk?
Vi kan regne med at ingen av deres (mulige) unge stemmere har to telefoner – en til TikTok og en til annet bruk. Det reiser spørsmål om hvorfor de tar så mange forholdsregler og om de egentlig har tillit til det sosiale mediet?
Vi ser også en økende trend til at flere enkelt politikere og spesielt ungdomspartier er på TikTok, til tross for at moderpartiene ikke er det eller tar avstand fra appen.
Dette inkluderer Arbeiderpartiet: «Vi har tatt et valg om at Arbeiderpartiet sentralt ikke har tilstedeværelse på TikTok. Men AUF og lokale politikere har profiler, hvor det også er naturlig at sentrale politikere dukker opp» sier Halvard Ingebrigtsen, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, til KOM24.
Hele 68 prosent av nordmenn mellom 18-29 år sier de er på TikTok (Ipsos, 2023).
Ungdomspartiene mener derfor det er nødvendig å være til stede på TikTok, på grunn av den store innflytelsen plattformen har. Til tross for dette er ikke alle like begeistret for bruken av det kontroversielle mediet. «Jeg skulle gjerne sluppet å være der. Jeg er der fordi jeg må. (…) Det minner ofte om en hjemme alene-fest» sier Ola Svenneby i Unge Høyre til KOM24.
Partileder i Unge Høyre sier han er der fordi han må. Basert på skolevalget, som de vant for første gang siden 2013, kan det være tilfelle.
Fremskrittspartiet har, overraskende, blitt det nest største partiet i årets skolevalg. Med hele 19,5 prosent av elevenes stemmer, er dette en økning på 11,4 prosentpoeng.
FrP er partiet som har opplevd den mest markante økningen blant partiene. Både Fremskrittspartiets ungdomsparti og leder har store profiler på TikTok.
Simen Velle, leder for FpU, mener at TikTok har spilt en betydelig rolle i dette imponerende resultatet. Til NRK trekker også lederen for Unge Høyre FpU's synlighet på TikTok som en viktig faktor på årsaken til hvorfor FrP har opplevd denne betydelige økningen i antall stemmer under årets skolevalg.
«The election is not reality-TV» sa Barack Obama til NBC’s tonight show under valgkampen i USA i 2016. De siste årene kan det se ut til at det motsatte har blitt realiteten, selv her i Norge.
Nå blir det interessant å se om resten av de norske velgerne også lar seg sjarmere på samme måte som de yngre velgerne. En undersøkelse i Aftenposten tidligere i år viste at Abid Raja er Norges mest populære politiker, men det har ikke nødvendigvis løftet Venstres målinger betydelig, ifølge prognosene.
Det samme gjelder Emilie Enger Mehl. Til tross for at hun er en av Norges mest populære politikere, har ikke dette nødvendigvis bidratt til å styrke hennes parti, ifølge prognosene eller skolevalgresultatet.
I dette valget opplevde Senterpartiet en nedgang på to prosentpoeng. Likevel kan det bidra til å bygge merkevare, profil og relasjon til en ny generasjon velgere i fremtiden.
Spørsmålet er hva velgerne vil huske best:
Enger Mehls TikToker eller Senterpartiets politikk?