Lokalvalg og sosiale medier:
Venstres SoMe–ansvarlige: – Jeg skulle ønske vi hadde hatt de samme ressursene som Høyre og Arbeiderpartiet
Venstre ligger nederst på den politiske pallen i engasjement i sosiale medier.
Ifølge analysenettstedet Crowdtangle knuser Rødt og Fremskrittspartiet de andre partiene både på Facebook og Instagram den siste måneden. De er flinkest til å poste nytt innhold ofte, og har mest engasjement fra sine følgere.
Det ser ut til at det er en klar sammenheng mellom hvor mye et parti poster på Facebook og hvor mye engasjement de høster.
Venstre kommer dårligst ut. De er minst aktive, og har minst respons fra sine følgere. Selv om de har postet i snitt ett innlegg daglig under valgkampen. Konkurransen er med andre ord sterk.
– Venstre har ikke alltid de enkleste standpunktene å selge i alle saker, og vi ønsker ikke fyre opp debattene unødvendig, sier Thea Elvestuen, SoMe-ansvarlig for Venstre.
Lavt engasjement
Hva gjelder lavere engasjement, antyder Venstre at dette skyldes en kombinasjon av flere faktorer.
– Enkelte andre partier kan tillate seg å spisse budskapet, noe som ikke nødvendigvis går i havn blant våre velgere, utdyper Elvestuen.
Når det gjelder andre partiers tilnærming til sosiale medier, uttrykker hun entusiasme over den kreative utfoldelsen som skjer på disse plattformene.
Sosiale medier gir rom for eksperimentering og lek, og de setter pris på at partiene tør å teste ulike tilnærminger.
– Jeg skulle ønske vi hadde hatt de samme ressursene som Høyre og Arbeiderpartiet, fordi det hadde gitt oss muligheten til å utforske enda flere kreative løsninger, fortsetter Elvestuen.
Forbyr TikTok
Venstre bruker primært Instagram og Facebook, og de annonserer også via Snapchat.
Partiet har tatt et aktivt valg om å ikke være til stede på TikTok, selv om dette er en plattform med stor popularitet blant deres målgruppe.
– Vi har innført TikTok-forbud for våre politikere av sikkerhetshensyn og vi vil av samme hensyn ikke bidra til at publikum må søke til TikTok for å få informasjon eller innholdsoppdateringer fra vårt parti, sier Elvestuen.
Dette har gjort det mer utfordrende å kommunisere mot yngre målgrupper, og derfor legger Venstre mest ressurser i å produsere treffende innhold på Instagram.
Historier som berører
Når det gjelder strategi og nytenkning, har partiet fokus på å bruke mer tid på hver enkelt post i sosiale medier, med vekt på å skape godt organisk innhold.
Målet deres er å unngå at budskapene deres oppfattes som en informasjonsvegg, ei heller som en enkel plakat.
– Derfor bruker vi mye tid på historiefortelling når vi formidler budskap, sier Elvestuen.
På Instagram legger de også vekt på å være humoristiske, uformelle i språket og nær publikum. De ønsker at hvert innlegg i seg selv skal ha verdi for mottakerne, og de har fått positiv respons på denne tilnærmingen, ifølge Elvestuen.
– Et godt eksempel på dette med historiefortelling rundt politiske budskap, er tidligere i vår da vi leverte forslag til Stortinget om å styrke barns personvern på nett, sier hun.
Posten som gjorde det suverent best var en fiktiv historie om «Mina».
– Politikk angår oss alle, men det kan fort bli veldig teknisk og da er det partienes jobb å presentere det på en måte som man kan relatere seg til, avslutter hun.