![Publicis er store i Norge, men på verdensbasis er de en gigant. Her fra Publicis sine kontorer i Oslo.](https://image.kom24.no/757915.webp?imageId=757915&width=720&height=411&format=jpg)
Publicis Groupe avslutter 2024 som verdens største reklamekonsern
– For oss er det uten tvil fordelaktig, om enn ikke en forutsetning, å være en del av et Publicis fremgang.
– Tallene for Norge kan vi ikke kommentere enda, det kommer vi tilbake til senere i år. Men for oss er det uten tvil fordelaktig, om enn ikke en forutsetning, å være en del av et Publicis fremgang, skriver Publicis-sjef i Norge, Peder Mittet til KOM24.
Denne uken kom de globale tallene til byrågiganten fra Frankrike.
Publicis Groupe kan for første gang smykke seg med tittelen som verdens største reklamekonsern etter et sterkt økonomisk år. Selskapet leverte en organisk vekst på 6,3 prosent i fjerde kvartal, som bidro til en totalvekst på 5,8 prosent for hele 2024.
Tar markedsandeler i Norge
– Vi avslutter 2024 som verdens største reklamekonsern, og vokser tre ganger raskere enn våre konkurrenter blant holdingselskapene, og fem ganger raskere enn IT-konsulentene, sier konsernsjef Arthur Sadoun. i en pressemelding.
– Vi har satt bransjestandarder for finansielle resultater samtidig som vi har styrket investeringene i AI og talent, sier han.
Størst inntekter har byrået i Nord Amerika, hvor de endte på 8,6 milliarder Euro. i Europa endte de på 3,4 milliarder euro, som er en vekst på 5,4 prosent. Den største veksten i Europa kom i sentral- og Øst-Europa, der den var på hele 18,8 prosent, særlig drevet av Polen. I Storbritannia var veksten på magre 1,1 prosent. Tyskland var litt bedre med 3,8 prosent og på hjemmebane endte de på 4,2 prosent vekst.
I Norge er det altså ikke offentlig hva tallene endte på enda.
– Den sterke veksten Publicis kan vise til de siste årene kommer primært fra andre deler av verden enn Europa, blant annet USA, men vi tar markedsandeler også i Norge og Europa ellers. Og selv om Norge er et lite land er vi en viktig bidragsyter, ikke minst faglig, skriver Mittet.
Banebrytende løsning fra Oslo
– Senest i forrige uke presenterte en kollega en banebrytende teknologiløsning vi har utviklet her i Oslo for hele «Global Data Science Community» i Publicis, og løsningen blir nå eksportert til andre land. Det tenker vi er en fin ambisjon, å med jevne mellomrom lage jobber for kunder eller nye produkter og tjenester – som blir fanget opp av alle våre 105.000 kollegaer globalt – og som minner oss selv om at det er en sabla kompetent gjeng som er samlet i Apotekergata, skriver han.
Samlet endte inntektene på 14 milliarder euro.
De største områdene deres er helse, bil, finans og mat og drikke, som til sammen står for 51 prosent av inntektene.
– Vår bransje er i kraftig endring, og for å vinne fremtiden handler det mye om å ha investeringsevne innen viktige områder som blant annet KI. Det er et slag som i stor grad foregår globalt, og som Publicis har ambisjoner om å vinne ved å redefinere hele kategorien, skriver Mittet til KOM24.
Forventer stor vekst i 2025
Publicis har i 2024 gjort omfattende investeringer i KI og teknologi for å styrke sine tjenester innen data, reklame og markedsføring. Konsernet har nå 25 000 ingeniører dedikert til digitale tjenester og KI.
Publicis forventer en fortsatt sterk utvikling i 2025 og har satt et vekstmål på fire til fem prosent organisk vekst. De sikter også på en fri kontantstrøm mellom 1,9 og 2 milliarder euro, samt en driftsmargin på over 18 prosent.
Og til tross for makroøkonomiske utfordringer, mener Publicis at investeringene i KI, teknologi og talent vil sikre fortsatt vekst og posisjonere selskapet foran konkurrentene i 2025.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no