Feirer ett år: Valen-Utvik spår at 2022 blir et lydår
VU Kompetanse feirer ett år, og forbereder seg på social audio-bølgen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Fredag feirer VU Kompetanse ettårsdagen sin, og kan se tilbake på et år over all forventning, ifølge rådgiver og eier, Astrid Valen-Utvik.
– Det har vært et helt fantastisk år. Vi har opplevd en helt utrolig respons og lært mye av endringer vi har gjort underveis etter tilbakemeldinger fra medlemmer.
I flere år lekte hun med ideen om å utvikle en kompetanseplattform for de som jobber med sosiale medier, men tiden strakk ikke til for å ferdigutvikle ideen og sette i gang med konseptet. Da pandemien kom, ble det akkurat rolig nok en liten periode, til at ideen kunne ferdigstilles.
Ett år senere teller VU rundt 250 aktive medlemmer, og en omsetning nær to millioner kroner. Medlemmene har tilgang til en lukket Facebook-gruppe, i tillegg til en medlemsportal med faglig innhold.
– Vi gjør ikke dette for å bli steinrike, vi gjør det for å hjelpe flest mulig virksomheter, ved å dele kompetanse i et fagfelt som hele tiden forandrer seg.
Lyden av merkevare
Valen-Utvik er en ringrev innen sosiale medier, og spår at 2022 vil være et år virksomheter begynner å tenke mer på lyd.
– Jeg tror social audio kommer til å være nyttig å lære seg mer om i årene fremover. Selv om Clubhouse ikke er like populært i Norge nå, så vi hvor raskt vi hoppet på konseptet da det kom. Facebook og Twitter har allerede lansert sine lydfunksjoner, og jeg tipper de andre plattformene også kommer med lignende funksjoner i løpet av kort tid.
Lydbølgen kan skape store endringer, og gir en god mulighet for å skape et tettere forhold mellom merkevaren og markedet.
– Lyd-kommunikasjon skaper relasjoner på en annen måte enn når vi kommuniserer mer statisk og med visuelle hjelpemidler. Man blir kjent med merkevarer på en helt annen måte. Dette gir også en mulighet for å bli godt kjent med de som jobber i virksomheten. Jeg føler selv at jeg har blitt godt kjent med folk gjennom Clubhouse, på relativt kort tid. Det er en av de fine sidene ved lyd, det at vi kommer tetter på og skaper en relasjon.
Sitter ikke på fasiten
Valen-Utvik er selv spent på social audio og hvordan dette skal brukes, men deler hva hun tenker om veien videre.
– Det er vanskelig å skulle ha en «fasit» akkurat nå, men det er viktig å være åpen for å teste og lære en annen måte å kommunisere med markedet på. Vi kommer til å få et inntrykk av merkevaren deres ved å lytte til hvordan ansatte kommuniserer verdiene til virksomheten, i lydformat. Uansett tror jeg dette blir en veldig spennende reise med høy utvikling.