Denne trioen slår seg sammen for å lansere en rekke bærekraftige selskap
Louise Fuchs går inn som partner i profilbyrået Team Tomorrow og starter bærekraftsbyrå og forlag sammen med bærekraftsprofil Hanne-Lene Dahlgren og mediaprofil Nikolai Kaatorp Mathisen.
– Vi starter nå Holding Tomorrow som et morsselskap for å lansere flere spennende selskapsraketter. Markedet har vist oss at det er stort behov for hjelp til bærekraftsstrategi, forretningsutvikling, posisjonering og kommunikasjon på tvers av bransjer og sektorer, sier Hanne-Lene Dahlgren, i en pressemelding.
Hun går inn som daglig leder og styreleder i selskapet, som ønsker å være en positiv kraft som påvirker for å sette fart på det grønne skiftet.
– Tikker alle bokser
Profilbyrået som ble startet av Dahlgren og Nikolai Kaatorp Mathisen i februar i fjor, fikk en flyvende start med elleve profiler og stor etterspørsel i markedet.
De har det første året doblet staben, takket nei til nærmere 5 millioner kroner, samt omsatt for det dobbelte.
– Det er viktig for oss å vokse riktig, og derfor helt nødvendig for oss å takke nei når ikke kundens ønsker samsvarer med våre standarder innen bærekraft. Vi har ikke alle svarene, og det handler ikke om at vi er perfekte forbrukere i Team Tomorrow. Men, vi ser at det ligger en enorm makt og positiv påvirkning i det å bruke stemmen til å formidle, og lete etter de gode svarene som bidrar til en planet mer i balanse, sier Mathisen.
Nå har duoen hentet inn tidligere kommunikasjonsdirektør i Oda, Louise Fuchs. Før tiden i Oda var hun administrerende direktør i United Influencers International, og kommunikasjonsdirektør i Schibsted.
– Dette tikker alle bokser for meg! Jeg lette etter en måte å få enda mer fart på bærekraftsomstillingen på. Her bygger vi noe helt nytt og har store muligheter for å sette fotspor - både inn mot forbrukere og ut mot bedrifter og merkevarer. Det er lettere å få fart når du selv kan rulle ballen, sier Fuchs.
Satser på Tomorrow Works
Hun går inn som partner i profilbyrået og starter bærekraftsbyrå og forlag sammen med bærekraftsprofilene.
Målet til trioen er å sette fart på den grønne omstillingen gjennom å starte en rekke bærekraftige selskap.
Datterselskapene de skal starte er konsulentbyrået Tomorrow Works og forlaget Stories of Tomorrow. Konsulentbyrået skal jobbe med å akselerere omstillingen til det grønne skiftet gjennom mer fremoverlente bærekraftstrategier og målbar verdiskaping.
Forlaget skal gi ut sakprosabøker fra profiler med sterke stemmer både i og utenfor Team Tomorrow. Profilbyrået kan skilte med fem forfattere på den offisielle bestselgerlisten i årets første uke. Dahlgren har drevet eget forlag med egne titler, og vil bistå daglig leder Fuchs som redaktør for titlene de satser på.
Det er likevel konsulentselskapet Tomorrow Works som er den største satsningen i år.
Ingen bærekraftsjefer om fem år
Team Tomorrow skal vokse videre med Fuchs på laget som styreleder og bærekraftsansvarlig.
Med økende krav til både tydelig og helhetlig bærekraftsarbeid, både fra forbrukere og på den regulatoriske siden så hviler det et stort press på bedrifter nå for å akselerere arbeidet.
– Det er mange som har ringt oss allerede for å spørre om hjelp, selv før de visste at vi starter bærekraftsbyrå. Det er ikke sikkert det er så lenge til vi må ansette vår første kollega!, sier Fuchs.
Selv om det er stor forskjell på hvor langt bedrifter har kommet med deres bærekraftsarbeid i dag, så har de likevel noe til felles; at de ønsker en mer fremoverlent vei til det grønne skiftet og hjelp for å komme seg dit.
– Det finnes ikke bærekraftsjefer om fem år. Bare sjefer med bærekraftskompetanse. De bedriftene som akselerer reisen dit og integrerer bærekraft i forretningsmodellen står sterkt i tiden som kommer.