Arrangerer Norges første heldags LinkedIn-konferanse: – Fullstendig galskap
– At vi valgte å booke en hel kinosal og foredragsholdere for en sekssifret totalsum før en eneste billett er solgt, og uten at vi engang vet om dette er noe folk vil ha – kjennes jo mildt sagt på kroppen.
I august 2020 la Fredrik Fornes ut sitt aller første LinkedIn-innlegg, og det tok ikke lang tid før han begynte å skjønne potensialet og den enorme verdien i kanalen.
Siden det første innlegget ble postet har han utvidet nettverket sitt betydelig, blitt sitert i riks- og lokalmediene, blitt invitert som foredragsholder til kjente og store konferanser, blitt kåret til «Årets talent» under Social Media Days Awards i 2021, og startet sitt eget kommunikasjonsselskap i Hubify.
I juni inviterer han sammen med leder og grunnlegger av konsulentselskapet Big Enough Global, Kimiya Sajjadi, til Norges første heldags LinkedIn-konferanse, «LinkedIfy».
– Det er jo fullstendig galskap, det vi gjør, sier duoen til KOM24.
Klinte til med heldags
Sajjadi har de siste årene hjulpet bedrifter med å jobbe med mangfold og inkludering i privat og offentlig sektor. Og selv tok hun sitt eget selskap fra nær konkurs til millionbedrift – gjennom strategisk bruk av LinkedIn.
– Vi burde sikkert startet i det små, begynt med en mindre konferansesal som rommer 50 mennesker og holdt oss til en halvdagskonferanse. Men når vi først skulle gjøre dette – så ville vi bare kline til.
Og det har de gjort. Onsdag 7. juni inviterer de til Norges første heldags LinkedIn-konferanse.
– Vi mener det er helt på sin plass at en så viktig plattform som LinkedIn har en egen, dedikert konferanse. Men siden det ikke fantes – ble vi enige om å lage den selv.
Verken Fornes eller Sajjadi har noensinne arrangert en konferanse før, men begge har stått på scenen og vært deltakere under flere konferanser.
– Vi vet vi hva vi liker, og hva vi har savnet. Derfor har vi laget en konferanse som skiller seg fra de tradisjonelle konferansene.
Koster et sekssifret beløp
Konferansen har fått navnet «LinkedIfy» og lover åtte skreddersydde LinkedIn-foredrag fordelt gjennom dagen. I tillegg får hver deltaker utdelt en workbook som vil følge dem gjennom hele dagen med oppgaver som skal besvares i hvert foredrag.
Onsdag 7. juni starter konferanse-dagen med profilbilde-fotografering og utdeling av navneskilt med QR-koder som lenker rett til profilen din. Slik skal man enkelt og naturlig kunne connecte med deltagere og utvide nettverket sitt.
LinkedIfy arrangeres på Eldorado i Torggata i Oslo, som rommer mer enn 200 mennesker, og får besøk av foredragsholdere fra både inn- og utland. Planleggingen begynte i fjor høst, og i desember møttes duoen for å se på lokalet sammen.
– At vi valgte å booke en hel kinosal og foredragsholdere for en sekssifret totalsum før en eneste billett er solgt, og uten at vi engang vet om dette er noe folk vil ha – kjennes jo mildt sagt på kroppen.
– Dette er noe Norge trenger
Konferansen retter seg hovedsaklig mot de som jobber med salg og rekruttering, men duoen mener konferansen vil passe alle som har en karriere eller en merkevare de vil bygge. Og duoen har klokketro på LinkedIn som plattform, for nettopp dette.
– Veldig mange opplever LinkedIn som utfordrende på flere måter. Hvordan tar du det fra godt innhold i feeden til salg? Hva skal til for å gjøre deg attraktiv som arbeidsgiver? Dette blir første gangen så mye LinkedIn-kompetanse er samlet under ett og samme tak. I tillegg blir det en veldig fin mulighet til å nettverke med andre som er i samme båt.
I løpet av dagen skal alle som deltar få helt konkrete foredrag med tips om hvordan hver enkelt kan bli mer synlig på plattformen.
– Vi har invitert med oss noen av de beste navnene på norsk LinkedIn, i tillegg til to av verdens største LinkedIn-stjerner internasjonalt, i Richard Moore og Richard van der Blom. Det blir åtte konkrete foredrag med tips for å bli bedre på LinkedIn.
Nedtellingen har begynt og duoen ser fram til en hel dag dedisert til LinkedIn.
– Vi kommer helt sikkert til å lære mye på veien, men vi tror genuint på at dette er noe Norge trenger. Både Sverige og Danmark er kommet lenger enn oss på LinkedIn – og slik kan vi ikke ha det. Vi mener bestemt at foredragsholderne vi har invitert kommer til å gi verdi som gjør det vel verdt inngangsbilletten.