Helene synes det er for mange «regler» på LinkedIn
– Hvis spillerommet blir så begrenset, blir det heller ikke rom for noe nytt. Jeg tror vi må utfordre dagens «regler» så vi ikke blir for tekniske.
«Du har kommet til en LinkedIn som ikke er i bruk», skriver Helene Jørum i ett av sine siste LinkedIn-innlegg.
Til daglig jobber hun som kommunikasjonsrådgiver i Itera, og beskriver seg selv som svært selektiv når det gjelder sosiale medier. I november kjenner hun at det er på tide med en liten some-pause.
– Jeg synes november er en tung måned i seg selv, og i tillegg stiller vi klokka og det blir mørkere ute. Også er det det evinnelige maset om at man må være synlig og poste noe flere ganger i uken for å holde seg på godsiden med algoritmene i sosiale medier. Derfor passer det godt å ta seg en liten pause på denne tiden, sier Jørum til KOM24.
Vil utfordre dagens «regler»
Hun mener man burde poste innlegg hvis man vil, og ikke fordi man bør. Selv poster hun et par innlegg i uken.
– Nå som jeg ikke har vært så aktiv, kjenner jeg at det er deilig å ikke måtte tenke på algoritmer og forholde meg til alle LinkedIn-tipsene som finnes.
Hun synes det er mange innlegg med de samme rådene som går igjen.
– Det er gode tips, men det blir for mye av det samme. Jeg tenker at det er viktig at vi får litt variasjon slik at ikke alle gjør det samme og alt blir generisk. Det bør være rom for å bruke LinkedIn på ulike måter.
Jørum har ikke stor sans for emoji-bruk på plattformen.
– Vi blir ofte rådet til å kjøre på med emojier fordi det skal gi teksten mer oppmerksomhet, men jeg synes ikke innlegg blir lettere å lese jo flere emojier som brukes – heller tvert imot.
Hun tror mye kreativitet går tapt hvis alle skal følge de samme rådene til enhver tid.
– Hvis spillerommet blir så begrenset av de samme reglene, blir det heller ikke rom for noe nytt. Jeg tror vi må utfordre dagens «regler» så vi ikke blir for tekniske.
Hun sikter også til SEO-tilpasset innhold.
– Jeg kan vri meg av å se så mye kjedelig som skrives fordi innholdet må være SEO-vennlig. Jeg vet at vi kommunikasjonsfolk vil gjøre alt riktig etter boka, men det kan bli litt slitsomt i lengden. Og det er i hvert fall ikke kreativt.
Regler kan brytes
I Itera coacher hun flere av de ansatte i bruk av LinkedIn.
– Det er litt gerilja-style. Det begynte i sommer som et bra sted å utforske for flere for å finne et faglig nettverk.
Det er ingen sterke oppfordringer fra selskapet om å være til stede for de ansatte.
– Mange har mye godt å formidle, men det må være utelukkende fordi de har lyst til å være der, og deretter har lyst til å dele tanker og kunnskap videre. Ingen skal føle et press – det er kun hvis de selv ønsker dette.
Selv om hun har stor tro på personlig og kreative innlegg – har hun stor forståelse for de som er «avhengig» av å følge LinkedIn-«reglene».
– For de som markedsfører bedriften utelukkende fra plattformen, forstår jeg må forholde seg til alle reglene for å sikre synlighet. Og for oss som bedrift er vi også nødt for å tenke mest mulig SEO-vennlig.
Men når det gjelder private kontoer, så er regler til for å brytes.
– Hvis reglene dreper kreativiteten, mener jeg reglene er til for å brytes. Men jeg er i en luksus situasjon hvor min tilstedeværelse ikke går utover min jobb eller selskapet. Men hvem vet hva som skjer videre med LinkedIns algoritmer. Alt endrer seg, så neste år er det kanskje helt andre regler, avslutter hun.