Spoon lanserer skreddesrsydd kommersiell plattform for markedsføring av mat og drikke
Den nye innholdsplattformen brukes allerede av store globale merkevarer.
– Vi ønsker å vise at man ikke trenger millionbudsjett for å holde en merkevare synlig gjennom hele året, og ikke minst gi flere mulighet til å lage innhold som briljerer både i søk og betalte kampanjer, sier seniorrådgiver i Spoon, Inger-Marit Knap Sæby, i en pressemelding.
Byrået i Grensen i Oslo er en kjent aktør på markedsføring av mat og drikke med blant annet KIWI, Haugen-Gruppen og Bakehuset som store kunder.
De siste to årene har Sppon jobbet strategisk med å utvikle en ny tjeneste som gjør det mulig for merkevarer å jobbe enda smartere med sine markedsbudsjetter.
Resultatet er en kommersiell innholdsplattform som er skreddersydd for markedsføring av mat og drikke.
Brukes av globale merkevarer
Nettsiden Skikkeligdiggmat.no består kun av annonsørinnhold for mat og drikke, og allerede før nettsiden har blitt offentlig lansert, har 14 ulike merkevarer tatt i bruk plattformen.
Det inkluderer store, internasjonale merkevarer som Heinz, Sweet Baby Ray’s og Ybarra. Ved inngangen til 2023 har tjenesten allerede gitt byrået en omsetning på over 7 millioner kroner alene.
Spoon leverer både innholdsproduksjon og distribusjon, og kundene kan velge blant en «smaksmeny» med ulike prisløsninger som kan skreddersys til den innholdspakken som passer merkevaren best.
– Ideen til nettsiden har utviklet seg over tid. På den ene siden hadde vi kunder som brukte millioner av kroner på kortlivede kampanjesider, på den andre så vi de som ikke hadde råd til egne nettsider i det hele tatt.
Virker mindre kommersielt
På Skikkeligdiggmat.no får merkevarene tilgang til et optimalt utgangspunkt for å kjøre digitale kampanjer i alle relevante kanaler. Og til forskjell fra en tradisjonell native-plattform får merkevarene sitt eget innholdsunivers på nettsiden som er skreddersydd for søkemotoroptimalisering (SEO), og som kan fylles på med nytt innhold gjennom året.
– For oss ligger det en stor verdi i at merkevarenes oppskrifter og innhold alltid er tilgjengelig, også utenom betalte kampanjeperioder. Jeg tror også at forbrukerne oppfatter innholdet som mindre kommersielt når det ikke er merkevaren selv som står bak nettsiden, sier Brand Manager i Haugen-Gruppen, Thea Lieske-Skansen.
Haugen-Gruppen har vært til stede på plattformen fra start.
– Vi ser at den tydelige matgleden kommer godt frem i det kreative innholdet, med både oppskrifter, filmer og bilder av høy kvalitet.
Selv om alt innhold på Skikkeligdiggmat.no er merket som kommersielt, kommer 40 prosent av de 1,7 millioner øktene på nettstedet fra organiske kilder.
Ikke redd for prisvekst
– Vi ønsker å sette en ny standard for hvordan oppskrifter presenteres digitalt. Det betyr at vi blant annet gjort det mulig med individuelle tilpasninger av oppskriftene, samtidig som næringsinnholdet i hver oppskrift automatisk regnes ut og endres sammen med oppskriften, sier strategisk rådgiver og leder på Mat og drikke-teamet i Spoon, Torunn Maria Holm.
På Skikkeligdiggmat.no er det også mulig for merkevarer å samarbeide om oppskrifter og innhold. Verken Sæby eller Holm er bekymret for for at høy prisvekst i dagligvarebransjen skal være et hinder for videre vekst på nettsiden.
– Tvert imot, vi tenker at denne lanseringen kommer på helt riktig tidspunkt. Her får flere merkevarer mulighet til å markedsføre sine produkter på beste mulige måte, uten å måtte bruke deler av et allerede strammere budsjett på å drifte og vedlikeholde egne løsninger, sier Holm.
I tillegg til Spoons rådgivere har designerne Marius Hole og Sigurd Eriksen, og prosjektleder Inga Kroken, vært med på å utvikle nettsiden sammen med det Trondheimsbaserte utviklermiljøet Mustasj.