FotballtrøyeFredag: Rekordhøyt resultat
Barnekreftforeningen får stadig flere medspillere i kampen mot barnekreft. Årets kampanje ga et rekordhøyt sluttresultat på 9,2 millioner kroner.
FotballtrøyeFredag er en kampanje det ikke er lett å overse. Hvert år, på en fredag tidlig i mai, fargelegges arbeidsplasser, skoleklasser og ikke minst sosiale medier med fotballtrøyer fra alle land, klubber og ligaer.
Det store engasjementet bidrar til betydelige midler og verdifull synlighet for barnekreftsaken.
– Konseptet treffer bredt fordi det er enkelt og morsomt å delta, samtidig som det er en sak alle kan stille seg bak, sier prosjektleder for FotballtrøyeFredag, Daniel Faldmo i Barnekreftforeningen, i en pressemelding.
– I år endte resultatet på fantastiske 9,2 millioner kroner! Jeg bøyer meg i støvet for innsatsen som blir lagt ned av frivillige i fylkesforeningene, av privatpersoner, hos våre samarbeidspartnere, i næringslivet, skoler, barnehager, idrettslag, organisasjoner og foreninger!
Hele Fotball-Norge på samme lag
Faldmo forsikrer at det ikke er nødvendig å være fotballinteressert for å være med på dette flotte laget. Likevel tyder årets kampanje på at fotballfansens hjerter banker ekstra hardt for barnekreftsaken.
– Vi har fått massiv støtte fra et samlet Fotball-Norge. Utallige lag fra både topp- og breddeklubber har bidratt med verdifull synlighet i sine kanaler, stilt opp i kampanjer, arrangert eventer, besøkt barn på sykehus, og gitt våre medlemmer uforglemmelige opplevelser, forteller Faldmo og takker:
– Tusen takk til Norges Fotballforbund med både herre- og kvinnelandslaget, Norsk Toppfotball og Toppfotball Kvinner, og hundrevis av ildsjeler på små og store fotballstadioner over hele landet.
Bred mobilisering
Spesielt rørende synes prosjektlederen det er å se det store engasjementet blant barn og unge.
– Sosiale medier flommer over av barnehager, skoleklasser og russegrupper som kler seg i fotballtrøye og arrangerer aktiviteter og innsamlinger. Barn og unge med kreft opplever en enorm støtte i å se at de jevnaldrende bryr seg, forteller han.
Faldmo forteller at den brede mobiliseringen i næringslivet bidrar sterkt til at kampanjen er så vellykket.
– Jeg skulle gjerne takket hver enkelt bidragsyter personlig, sier en overveldet prosjektleder.
– Mange bruker kampanjen til å lage en annerledes, sosial dag på jobben, og samtidig støtte en god sak. Det er vinn-vinn for alle parter!
Penger til livsviktig forskning
Blant de rundt 200 barna i Norge som årlig får en kreftdiagnose, overlever fire av fem. Vi trenger midler til forskning for å redde det femte barnet.
– Vi i Barnekreftforeningen er utrolig takknemlige for den store givergleden. For våre medlemmer er det flott å se at så mange viser sin støtte til barn med kreft og deres familier ved å ta på seg fotballtrøye, sier generalsekretær i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen.
Av de som overlever barnekreft, opplever rundt 75 prosent seneffekter som følge av behandlingen. For noen varer dette livet ut.
– Barn har mye de skal oppleve. Midler til forskning gjør at vi kan finne bedre behandlingsformer. Målet er at alle ferdigbehandlede barn kan leve gode liv uten seneffekter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no