Helseminister Jan Christian Vestre kunngjorde fredag at regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn.

Nå blir det forbudt å markedsføre godteri til barn

Regjeringen innfører totalforbud mot reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn. Nå skjerpes reglene utover bransjens egen selvregulering.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen har i dag vedtatt en forskrift som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke som er særlig rettet mot barn.

– Vi er opptatt av at barn og unge skal ha god helse, og at det skal være lett å ta gode valg i hverdagen. Regjeringen gjennomfører dette grepet fordi vi er opptatt av å beskytte barna våre og helsen deres, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, i en pressemelding.

Forslaget har vært på en bred høringsrunde og har blitt møtt med mye engasjement. Det har kommet inn rundt 150 innspill. Forskriften er justert og tydeliggjort for å imøtekomme problemstillingene som ble spilt inn i høringsrunden.

– Med denne forskriften er Norge et foregangsland. Vi tar ansvar og legger til rette for at færre barn blir utsatt for negativt press som fører til et usunt kosthold, som igjen kan være skadelig for barnas helse, sier Vestre.

Tar utgangspunkt i bransjens egen selvregulering

Forskriften bygger på bransjens egen selvreguleringsordning, Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), men går lenger på visse punkter. 

Blant annet vil regjeringen beskytte alle barn opp til 18 år, at det skal være aktivt tilsyn og at brudd på forskriften følges opp med reaksjoner fra Helsedirektoratet. Forskriften vil derfor beskytte barn mot markedsføring av usunn mat og drikke i større grad enn i dag.

Det vil fremdeles være lov å selge disse varene til barn og unge, men markedsføring av usunne produkter mot denne gruppen vil være ulovlig.

Når det gjelder produkter som er omfattet av forbudet, kan ikke de mest usunne produktene, som godteri, brus, is og energidrikk, markedsføres særlig rettet mot barn.

For andre produkter, som frokostblanding, yoghurt og hurtigmat, benyttes grenseverdier for ulike næringsstoffer avhengig av kategori for å omfatte de mest usunne produktene i disse kategoriene. 

For eksempel, for frokostblandinger avgjør innhold av sukker og kostfiber om produktet kan markedsføres særlig rettet mot barn eller ikke.

Forskriften trer i kraft i dag, 25. april 2025, med en overgangsperiode på seks måneder slik at bransjen får tid til å tilpasse seg forskriften.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS