
Jubler over reklameforbud:
– Endelig settes barns helse først
Kreftforeningen er strålende fornøyd med at regjeringen i dag har vedtatt et totalforbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.
– Dette er fantastiske nyheter! Endelig settes barns helse først, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen i en uttalelse til KOM24.
Regjeringens forskrift innebærer at reklame for produkter som godteri, brus, is og energidrikker, som er særlig rettet mot personer under 18 år, nå blir forbudt.
Forskriften trådte i kraft i dag, 25. april 2025, med en overgangsperiode på seks måneder.
– Norge blir et foregangsland
Ross mener Norge nå viser vei internasjonalt:
– Her viser norske politikere at de satser på forebygging av kreft og andre sykdommer, og vi blir nå et foregangsland internasjonalt!
Kreftforeningen har kjempet i årevis for at politikerne skal innføre strengere regler for markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge.
– Vi er derfor utrolige glade for dagens nyhet! Dette er et enkelt tiltak som gir barn og unge et bedre utgangspunkt for en god helse gjennom livet, sier Ross.
Hun peker på at det er godt dokumentert sammenheng mellom det barn og unge eksponeres for og det de konsumerer. Ikke minst er sosiale medier blitt en viktig kanal hvor foreldre ofte mangler oversikt.
– Derfor er det så viktig å raskt få på plass en lov som er tilpasset dagens medielandskap, mener Ross.
– Overvekt gir økt kreftrisiko
Ross peker på at overvekt blant barn er en alvorlig utfordring i Norge, med store helsekonsekvenser.
– Stadig flere barn lever med overvekt, og det er et stort helseproblem fordi overvekt og fedme er knyttet til minst 13 forskjellige kreftsykdommer og mange andre kroniske sykdommer. I Norge veier 1 av 5 barn for mye, men slik trenger det ikke å være, sier hun.
Ved å fremme gode levevaner som forebygger overvekt, kan samfunnet redusere antallet krefttilfeller på sikt.
– Forskning viser at jo tidligere i livet sunne vaner etableres, desto større er sjansen for at de vedvarer i voksen alder, sier Ross.
Bred støtte i befolkningen
Kreftforeningen viser også til en fersk undersøkelse som de mener underbygger det brede engasjementet for reklameforbudet.
– Politikerne har støtte i befolkningen. En helt ny undersøkelse viser at så mange som 3 av 4 sier de støtter forslaget om et reklameforbud, sier Ross.
Forskriften som nå er vedtatt, innebærer at Helsedirektoratet får ansvaret for tilsyn og reaksjoner ved brudd på reglene.
Forbudet gjelder blant annet reklame i sosiale medier, på TV, kino og uteplasser – så lenge markedsføringen er særlig rettet mot barn og unge under 18 år.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no