Konkurrenter går sammen om omdømme- og rekrutteringskampanje
Revisorforeningen og Geelmuyden Kiese skal bygge anerkjennelse og attraktivitet for revisoryrket.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Norge har behov for mer enn 5000 nye revisorer i løpet av de neste fem årene.
Det er bakteppet for at flere konkurrenter har gått sammen om å tiltrekke unge talenter til bransjen. Dette gjelder for PWC, Deloitte, EY, KPMG, og BDO.
Bak prosjektet står Revisorforeningen og Geelmuyden Kiese (GK).
– Å bygge ny anerkjennelse og attraktivitet for revisoryrket er ikke gjort på ett år, så vi har lagt en treårig plan for dette arbeidet, sier seniorrådgiver Pål Drage i GK.
Kommunikasjon med lun humor
I første omgang går nå kampanjen tungt utendørs i de største byene i Norge, kombinert med film, riksdekkende og regionale printannonser, samt digitale kanaler/SoMe. Dette i samspill med PR, innhold til egne kanaler, samt egne initiativ fra revisjonshusene, både små og store medlemmer.
– Allerede etter første puls, så vi signifikante positive endringer på oppfatning og anerkjennelse av yrket, som gjør oss trygge på konseptet og planen som er lagt, sier Drage.
Konseptet og kreative løsninger tar tak i undersøkelser som peker på at svært mange forbrukere (91 prosent) sier de ønsker merkevarer som kommuniserer med humor, mens 95 prosent av ledere sier de er redde for å bruke humor i sin dialog med kundene.
– Dette er et interessant gap. Vi ønsker å tilføre litt ufarliggjøring og lun humor i kommunikasjon, og kanskje er dette spesielt viktig for Revisorforeningen, for å bidra til å endre oppfatninger over tid, sier seniorrådgiver Pål Drage i GK.
Trenger kontroll og veiledning
Etterspørselen etter revisortjenester er stor, men søkertallene til revisorutdanningen har gått drastisk ned, og det samme har søknader til de ledige stillingene, ifølge Revisorforeningen.
– De fem store revisjonsselskapene har alene behov for flere tusen revisorer for å dekke behovet for nyansettelser de neste fem årene. Så hovedmålet på sikt er naturligvis å tiltrekke enda flere talenter til bransjen. Men dersom vi skal lykkes med ambisiøse rekrutteringsmål må vi først vise folk verdien av revisjon, sier administrerende direktør i Revisorforeningen, Karen Kvalevåg.
En landsdekkende undersøkelse avdekket kunnskapshull hos det norske folk. Få vet hva en revisor faktisk gjør og hvorfor samfunnet trenger revisorer. Derfor har det som startet med et rekrutteringsbehov blitt omdirigert til en omdømmekampanje som skal endre folks syn på revisoryrket til å stemme med virkeligheten.
– «Alle hadde hatt godt av en revisor iblant». Både nettet og verden ellers er full av eksempler på situasjoner der noen kunne trengt litt ekstra kontroll og veiledning. Det lot vi oss inspirere av da vi laget kampanjen, avslutter kreativ leder i GK, Ole Henrik Stubberud.