Trigger med rekordinntekter – men sliter med å få fart på bunnlinjen
Rigger seg for en tøff høst.
– Topplinjen har økt, vi satte rekord. Det er et godt tegn på takten i byrået. Vi har fått inn masse kunder, mye aktivitet og masse bra folk.
Det sier en fornøyd Bente Kvam Kristoffersen i Trigger til KOM24.
– Må gi noe tilbake
Byråets omsetning endte på 84,6 millioner kroner i 2022, en økning fra 67,4 millioner kroner året før.
Byråinntektene økte også, og endte på 47,71 millioner.
Men selv om omsetningen stiger raskt, har de mistet to millioner kroner på bunnlinjen og ender med et resultat før skatt på 2,44 millioner kroner.
Kvam Kristoffersen peker på at marginen har gått ned, alle de faste kostnadene har økt, og kostnadene har økt mer enn de hadde beregnet i budsjett og de har brukt mer penger på sine ansatte. Noe hun sier har vært helt bevist.
– Vi må gi noe tilbake når det har vært flere vanvittig tøffe år med pandemi og hjemmekontor og alt de har stått i. Vi har heller ikke brukt noe på faglig utvikling i di årene, noe som er viktig å gjøre. Ellers blir man hengende bakpå, sier hun.
Selv om 2022-tallene gir byrået de nest beste resultatene på mange år, sliter byrået med å tjene penger. Siden 2017 har det samlede overskuddet før skatt endt på til sammen 2,1 millioner kroner.
Kvam Kristoffersen er klar på at de har som ambisjon å få bedre marginen. Men hun tror det handler om at de er i skjæringspunktet mellom reklame og PR.@
Tøft første halvår
– Det er mange reklamebyrå som sliter med marginene. Vi ligger midt imellom der, det ser man på budsjettene og vår forretningsmodell, sier hun.
Nå jobber de med å implementere en ny strategi i byrået, noe som skal gi dem et sterkere fokus på PR-biten samt tyngre strategiske leveranser i samspill med det kreative.
– PR er mer ferskvare og mindre utsatt for konjunkturer, peker hun på.
Hun sier at det har vært et tøft første halvår, men mener at høsten ser bra ut og peker på at de har fått inn nye kunder.
Men hun sier samtidig at erfaringa fra pandemien har lært dem at ting kan endre seg fort.
Opplever mer prispress
– Men vi vet ikke hvordan høsten kommer til å gå, vi merker det er tøffere tider, innrømmer hun.
– Hvordan?
– Det er flere som er med i pitcher, det er mer prispress i pitchene, kundene utsetter og vi vet ikke når aktiviteter og prosjekter blir satt i gang og kundene bremser gjerne når de har satt i gang, sier hun og sammenligner det med trekkspilleffekten som oppstår når man sitter i en bilkø.
Permitteringer er ikke noe de planlegger for på nåværende tidspunkt.
– Men vi må følge med hele tiden der og vi vet mange i bransjen har gjort slike grep, sier hun.