Advarer mot pyramidespill-lignende markedsføring: – Skader omdømmet til hele bransjen
Markedsføreren advarer mot en markedsføringsmodell som han mener kan gi useriøse aktører fritt spillerom.
Petter Alexander Holth Langdalen, daglig leder og digital markedsfører i Replan, advarer mot en voksende trend innen digital markedsføring.
Modellen, som ofte blir promotert av influensere som lover raske penger med minimal innsats og uten erfaring, skjuler ifølge ham et pyramidespill-lignende system.
Markedsføreren mener dette er etisk problematisk og skadelig både for bransjen og forbrukerne.
– Undergraver tilliten
– Master Resell Rights (MRR) er tydeligvis det nye MLM-opplegget (multi-level marketing). Influensere, ofte med generiske navn lokker følgerne med løfter om økonomisk frihet – å bryte ut av hamsterhjulet og tjene penger fra mobilen på 1-2-3.
Langdalen beskriver MRR som en modell hvor man kjøper retten til å selge et digitalt produkt, ofte et kurs, som sitt eget.
Det største problemet, mener han, er at kursene ikke gir reell verdi, men heller lærer folk å selge det samme kurset videre.
Dette resulterer i et mettet marked hvor useriøse aktører dukker opp i hopetall, noe som svekker omdømmet til digital markedsføring som bransje, mener han.
Langdalen peker på at denne typen praksis drar ned omdømmet til bransjen som helhet og svekker tilliten til profesjonell digital markedsføring.
– Når slike modeller blir frontet av influensere som lover raske penger, påvirker det også de seriøse byråene. Mange byråer og profesjonelle markedsførere bruker tid og ressurser på å bygge tillit og levere skreddersydde løsninger. Disse kursene undergraver alt dette, sier han.
– Forbrukere bør være på vakt
Langdalen håper at hans kritikk kan bidra til større bevissthet rundt MRR og lignende modeller, som han mener undergraver digital markedsføring som yrke.
– Det trengs en større bevissthet rundt etisk og uetisk markedsføring. Digital markedsføring er ikke en beskyttet tittel, og det åpner for mange useriøse aktører. Kursene som selges i MRR-systemet er bare toppen av isfjellet, sier han.
Tidligere var det Lotteritilsynet som håndterte pyramidevirksomhet. Fra 1. januar 2023 tok Forbrukertilsynet over.
Bente Øverli, konstituert direktør i Forbrukertilsynet, forklarer at det er viktig å skille mellom nettverkssalg og ulovlig pyramidespill.
– Skillet her er at det ved nettverkssalg faktisk omsettes varer og tjenester og at hoveddelen av inntekten nettopp stammer fra salget av produkter eller tjenester, i motsetning til verving.
Øverli poengterer at det kan være vanskelig for forbrukeren å avgjøre om det er nettverkssalg og pyramidespill.
– Når det er sagt, bør forbrukere være på vakt når det lokkes med mye penger på en rask og enkel måte.
Hun gir råd om hva man bør være oppmerksom på for å unngå å bli lurt, som for eksempel om det er uklart hva produktet faktisk er, eller om inntektene hovedsakelig kommer fra verving i stedet for salg.
– Jo flere av disse spørsmålene en kan svare ja på, jo mer grunn er det til å være skeptisk. Dette kan også tyde på at det kan være et ulovlig pyramidespill.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no