Googles rabattsystem kan gi bøter.

– Bryter loven

Nettbutikker som bruker Googles prisverktøy bryter markedsføringsloven, ifølge Forbrukertilsynet.

Publisert

Google Automated Discounts (GAD) er et KI-basert prisverktøy som gjør det mulig for nettbutikker å la Google fastsette tilbudspriser basert på blant annet trender, etterspørsel og konkurrenters priser. 

Ifølge Forbrukertilsynet er denne praksisen ikke forenlig med kravene i prisopplysningsforskriften § 9a.

– Næringsdrivende som bruker dette verktøyet følger ikke prisreglene og kan derfor risikere økonomiske reaksjoner fra Forbrukertilsynet, sier direktør Bente Øverli i en pressemelding.

Verktøyet fungerer slik at produkter markedsføres med en tilbudspris (GAD-pris) og en overstrøket pris når forbrukere søker etter dem via Google. Disse prisene vises kun i annonser på søkemotoren, og er ikke tilgjengelige ved direkte besøk i nettbutikken. 

I løpet av de tre første dagene vises GAD-prisene til 10 prosent av brukerne, før de gjøres tilgjengelige for 90 prosent.

Forbrukertilsynet har vurdert at markedsføring ved bruk av GAD er å regne som salgsmarkedsføring etter prisopplysningsforskriften. 

Det stilles derfor krav om at den overstrøkede prisen i annonsene må være laveste pris brukt de siste 30 dagene. Ifølge tilsynet er dette ikke tilfelle i GAD-annonser, der det i stedet vises til butikkens nåværende pris.

Næringsdrivende som bruker verktøyet bryter derfor etter Forbrukertilsynets syn loven.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS