Tom Emil Olsen og Knut Harald Longva i KIND nekter å være med på pitcher og mener det er bortkastet tid.

Dette byrået nekter å være med på pitcher – det vekker nysgjerrigheten til potensielle kunder

Byrået hans er kåret til verdens beste designbyrå fire år på rad. Men pitching nekter han å være med på. 

Publisert

(Bergen): – Jeg er litt forbanna på bransjen og at de velger å pitche.

Det sier en frustrert Tom Emil Olsen i merkevare- og designbyrået KIND i Bergen.

Byrået som er kåret til verdens beste branding-byrå fire år på rad, nekter å være med på pitche-konkurranser og hevder at det skaper nysgjerrighet hos internasjonale kunder.

– Glenfiddich inviterte oss inn i en pitch en gang, men vi sa nei. Da ble de så nysgjerrige at de ville ha oss med uansett, forteller Olsen.

– Fanesak

KIND-gjengen sto på sitt og sa at de ville ikke pitche, men hadde likevel flere møter med den skotske whiskyprodusenten, som til slutt valgte andre som skulle jobbe for dem. 

Men Olsen sier at dette ikke er eneste gangen de har opplevd dette. 

– For meg er det en fanesak for KIND, for det er oss jeg bryr meg mest om. om du har stor internasjonal kunde som henvender seg til ti byrå for en pitch, så takker vi bare nei. Konsekvent, sier han og fortsetter; 

– I enkelte tilfeller har vi faktisk vunnet kunder på å takke nei, for de blir nysgjerrige og lurer på hvorfor vi takker nei, sier han.

Han sier at de har sin faste prosess og lar ikke kundene diktere den. 

– Det er en pakke i selger og den har en pris, sier han og sier at prisen og fasene ikke er mulige å forhandle på. 

– For å jobbe med en kunde må vi forstå de bedre enn de forstår seg selv og vi må forstå målgruppa bedre enn den forstår seg selv og vi må forstå konkurransesituasjonen veldig godt. Uten å forstå de tre tingene, så vil uansett det vi gjør være ren gjetning og vi er garantert å bomme, mener han.

– Knekke nakken

Olsen er forbannet på bransjen som pitcher og argumentet hans er at om ni av ti sier de er villige til å bruke 500 timer gratis, så vil den tiende bli skadelidende. 

Men om ni av ti sier de pitcher ikke, kan de velge å gå for den ene som pitcher eller de kan lytte til de ni andre.

– De fleste byrå har vel ikke råd til å si nei til å være med på pitching?

– Nei, men de kan potensielt knekke nakken på å bruke all sin tid på pitching og så får de null jobber. det er en avveining, men i min verden er det bedre å prise seg lavt enn å pitche, sier han.

Han mener at ved å være med på pitching undergraver de sin egen kredibilitet. 

Han forteller og en historie fra tidlig i byråets levetid da de ble kontaktet av en aktør som sa at de ville jobbe med KIND, men at de var pålagt å gjennomføre en pitcherunde. Da fikk KIND beskjed om å senke prisen sin, sånn at de sikret seg jobben.

– Det er feigt, for det er misbruk av andres tid. Og hvordan kan vi vite at det ikke allerede har skjedd i andre prosesser? At vi blir invitert som ett av fem byrå, men de har bestemt seg for hvem de vil ha?

Ustrukturert tullebransje

Olsen mener at et pitchdekk vil aldri kunne dekke alle spørsmål som de har i en prosess. 

– Og å bruke 500 timer av vår dyrebare tid av et prosjekt vi ikke er garantert å få, det skjer ikke. Dess flere som tar det standpunktet, jo mer kan vi unngå at design-, merkevarebygging-, reklame-, ja kreativ bransje blir sett på som en ustrukturert tullebransje. 

– For det blir de nå?

– Implisitt, ved at folk behandler oss på denne måten, så viser de at de ikke verdsetter den jobben som blir gjort. Per i dag er det ikke noe annet en kreativ bransje som blir behandlet på denne måten. Det er kanskje den mest sårbare bransjen som finnes. Vi levere ideer, det er ting du ikke kan sette to streker under svaret på, sier han. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS